تسنيم/ اتفاقي که منجر به تعليق مهمترين بازي مرحله انتخابي جام جهاني ۲۰۲۲ در آمريکاي لاتين شد، بازتاب و واکنش‌هاي گسترده‌اي به همراه داشت.
تصميم مقامات سازمان بهداشت و پليس برزيل براي هجوم بردن به زمين مسابقه فوتبال تيم ملي اين کشور و آرژانتين در مرحله انتخابي جام جهاني 2022 در ديداري که در شهر سائوپائولو برگزار شد، نه تنها اعضاي دو تيم، بلکه تمام اهالي فوتبال را شوکه کرد.
اين اتفاق در دقيقه 5 بازي و زماني رخ داد که مقامات برزيلي قصد دستگيري 4 بازيکن تيم ملي آرژانتين را داشتند که ظاهراً با جعل سند، توانسته بودند بدون سپري کردن قرنطينه 14 روزه اجباري به دليل سکونت در انگليس (يکي از کشورهاي ليست قرمز کرونايي برزيلي) وارد حاک برزيل شوند.
نکته جالب اما اين بود که اين اتفاق حتي بدون هماهنگي با مسئولان فوتبال برزيل رخ داد و در شرايطي بوده که کنفدراسيون فوتبال آمريکاي جنوبي منعي براي حضور 4 بازيکن آلبي‌سلسته نديده بود.
مطابق انتظار اين حادثه واکنش‌هايي را به همراه داشت. مهمترين آنها مربوط به فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا) است. اين سازمان با انتشار توئيتي اعلام کرده که در روزهاي آتي درباره حادثه رخ داده تصميم‌گيري و حکم صادر خواهد کرد.
فدراسيون فوتبال برزيل نيز با انتشار بيانيه‌اي بابت اتفاقات رخ داده عميقاً ابراز تأسف و حرکت مسئولان سازمان بهداشت اين کشور را زير سؤال برده است. در بيانيه اين سازمان آمده؛ اگرچه اجراي پروتکل‌هاي بهداشتي اهميت دارد و لازم‌الاجرا است اما شيوه غيرمنتظره اجراي مقررات در حالي که امکان تحقق آن در ساعات و حتي روزهاي قبل از بازي وجود داشت را مورد انتقاد قرار داده است. فدراسيون فوتبال برزيل در پايان از کنفدراسيون فوتبال آمريکاي جنوبي و فيفا خواسته که درباره اين مسئله تصميم مناسبي اتخاذ شود.
در اين بين بازيکنان تيم ملي آرژانتين که پس از ورود پليس به زمين بازي به رختکن برگشتند، تا چند ساعت پس از تعليق بازي در همان مکان باقي ماندند و ضمن توضيح خواستن بابت اتفاق رخ داده، تقاضاي دريافت ضمانت براي بازگشت همه آنها به کشورشان را داشتند.
اتحاديه فوتبال آرژانتين نيز با انتشار بيانيه‌اي ادعاي برزيلي‌ها مبني بر جعلي بودن اسناد ارائه شده توسط 4 بازيکن آلبي‌سلسته را تکذيب کرده است. کلوديو تاپيا، رئيس اتحاديه فوتبال آرژانتين هم گفت: امروز يک منظره شرم‌آور را شاهد بوديم که چهار نفر سرزده وارد زمين بازي شدند. ناظر کنفدراسيون فوتبال آمريکاي جنوبي از بازيکنان ما خواست که به رختکن بروند. او گفت در صورت مداخله هر فردي خارج از عوامل مسابقه، بازي بايد تعليق شود. ما هم به آرژانتين برمي‌گرديم و با يک پرواز چارتر بازيکنان‌مان را برمي‌گردانيم.
ليونل اسکالوني، سرمربي تيم ملي آرژانتين هم در واکنش به اتفاق رخ داده به خبرنگاران گفت: دوست دارم که مردم آرژانتين درک کنند که به عنوان سرمربي تيم من بايد از بازيکنانم دفاع کنم. بنابراين زماني که افرادي تصميم مي‌گيرند که وارد زمين شوند و بازيکنان مرا دستگير و آنها را ديپورت کنند، امکان ندارد اجازه چنين کار را بدهيم، چون آنها آنها هرگز به ما هشدار نداده بودند که اين 4 نفر اجازه بازي کردن ندارند. ناظر کنفدراسيون به ما گفت که به رختکن برويم. در اين ماجرا ما قرباني شديم. ما مي‌خواستيم بازي را انجام دهيم. برزيلي‌ها هم مي‌خواستند بازي کنند. واقعاً‌ متأسفم. من دنبال مقصر نمي‌گردم. اتفاقي که افتاد ناراحت کننده است. هر اقدامي که مي‌بايست انجام مي‌شد، الان زمانش نبود. اين بازي بايد يک جشن فوتبالي مي‌بود اما اين‌گونه تمام شد. نمي‌دانم چه بايد بگويم.