امروزه رقابت بين بيزينس‌ها براي پيشرفت در اينستاگرام بسيار تنگاتنگ شده و صاحبان کسب و کارهاي آنلاين در پي افزايش مخاطب و به دنبال آن، افزايش درآمد هستند. راه‌هاي مختلفي براي کسب درآمد از اينستاگرام وجود دارد. اما مطمئن‌ترين راه براي کسب درآمد از اينستاگرام، استفاده از ابزارهايي است که خود اين شبکه‌ي اجتماعي در اختيار کاربران قرار داده است.

به جرأت ميتوان گفت مهم‌ترين و موثرترين ابزاري که باعث پيشرفت در اينستاگرام مي‌شود، اکسپلور اينستاگرام است. بر اساس گزارشاتي که اينستاگرام ارائه کرده است، به صورت ميانگين، ماهانه يک ميليارد کاربر در اين شبکه‌ي اجتماعي فعال هستند. نکته‌ي جالب ماجرا اينجاست که 50% کاربران اينستاگرام از اکسپلور براي مشاهده‌ي محتواي مورد علاقه‌ي خود استفاده مي‌کنند. اگر شما بتوانيد حتي درصد بسيار کمي از اين 500 ميليون نفر را به پيج خود جذب کنيد، مطمئناً در جايگاهي فراتر از آنچه انتظار داريد، خواهيد ايستاد.

اکسپلور اينستاگرام چيست؟

صفحه‌ي اکسپلور اينستاگرام سعي دارد محتواي مورد علاقه‌ي کاربران را براي آن‌ها به نمايش بگذارد. عملکرد الگوريتم اکسپلور اينستاگرام به اين صورت است که بر اساس پست‌هايي که لايک مي‌کنيد يا افرادي که فالو مي‌کنيد، موضوعات مورد علاقه‌ي شما را تشخيص داده و پست‌هايي مرتبط با همين زمينه را براي شما به نمايش مي‌گذارد.

علاوه بر مشاهده‌ي محتواي مورد علاقه، از طريق اکسپلور اينستاگرام مي‌توانيد کاربران، هشتگ‌ها و لوکيشن‌هاي مورد نظر خود را جستجو کنيد.

چگونه پست خود را وارد اکسپلور اينستاگرام کنيم؟

براي بردن پست‌ها به اکسپلور اينستاگرام بايد قوانين و نکاتي را به صورت مداوم رعايت کنيد. علاوه بر اين، برخي ترفندها وجود دارند که باعث مي‌شوند پست‌هاي شما سريع‌تر وارد اکسپلور شوند. الگوريتم اينستاگرام با توجه به موارد زير تصميم مي‌گيرد که يک پست در اکسپلور قرار بگيرد يا نه:

  1. توليد محتوا براي يک موضوع خاص

بر اساس الگوريتم جديد اينستاگرام، هر کدام از پيج‌هاي توليدکننده‌ي محتوا در دسته‌بندي مخصوص خود قرار مي‌گيرند. براي مثال اگر در پيج خود محتواي ورزشي زيادي آپلود کنيد، اينستاگرام اکانت شما را به عنوان يک پيج ورزشي خواهد شناخت. بنابر اين سعي خواهد کرد پست‌هاي شما را در اکسپلور براي افراد علاقه‌مند به اين موضوع به نمايش بگذارد. چنانچه پس از مدتي موضوع پيج خود را تغيير دهيد، باعث حذف شدن پيج شما از دسته‌بندي ورزشي خواهد شد. تا زماني که محتواي پيج شما در دسته‌بندي ديگري قرار گيرد، سرعت پيشرفت پيج شما بسيار کم خواهد بود.

  1. شناخت جامعه هدف براي رسيدن به اکسپلور اينستاگرام

قبل از فعاليت گسترده در اينستاگرام، ضروري است که مخاطبان پيج خود را به خوبي بشناسيد. براي مثال اگر در حوزه‌ي موسيقي فعاليت داريد، بهتر است ابتدا سبک موسيقي مورد علاقه‌ي مخاطبان خود را شناسايي کنيد. براي اين منظور مي‌توانيد از استيکر نظرسنجي استوري و يا کامنت‌هاي کاربران در پيج خود استفاده کنيد.

  1. افزايش نرخ تعامل

نرخ تعامل يکي از مهم‌ترين مواردي است که در رفتن پست‌هاي يک پيج به اکسپلور اينستاگرام نقش دارد. کم بودن نرخ تعامل در پيج شما به اين معني است که فالوورها محتواي پيج را نمي‌پسندند. به همين دليل تعامل کمي از خود نشان مي‌دهند. براي افزايش نرخ تعامل در پيج خود مي‌بايست محتوايي توليد کنيد که کاربران را به برقراري ارتباط ترغيب کند. براي مثال از پست‌هايي استفاده کنيد که از پتانسيل جذب لايک و کامنت بالايي برخوردار هستند.

  1. رفتن به اکسپلور اينستاگرام به فکر فالوور فيک نباشيد!

يکي ديگر از مواردي که به شدت باعث کاهش نرخ تعامل مي‌شود، داشتن فالوور فيک است. به دليل اهميت اين مسئله به صورت جداگانه به آن مي‌پردازيم.

فالوورهاي فيک به اين دليل که نمي‌توانند هيچ تعاملي در پيج شما داشته باشند، نرخ تعامل را کاهش مي‌دهند و مانع رسيدن پست‌هاي شما به صفحه‌ي اکسپلور اينستاگرام مي‌شوند. بنابر اين براي پيشرفت در اينستاگرام ضروري است که اين فالوورها را از پيج خود حذف کنيد.

براي حذف فالوورهاي فيک دو روش وجود دارد:

  • حذف به صورت دستي
  • حذف با استفاده از ابزارهاي اتوماتيک

استفاده از روش دستي براي حذف فالوورهاي فيک زمان‌بر بوده و همچنين از دقت عمل پاييني برخوردار خواهد بود. مطمئناً در صورت آشنايي با روش اتوماتيک حذف فالوورهاي فيک ديگر به سراغ روش‌هاي قديمي نخواهيد رفت.

  1. استفاده‌ از هشتگ‌ها يادتون نره!

در اينستاگرام هشتگ‌ها به عنوان ابزاري براي جذب بازديدکننده مورد استفاده قرار مي‌گيرند. در صفحه‌ي اکسپلور اينستاگرام قسمتي به جستجوي هشتگ‌ها اختصاص دارد که کاربران مي‌توانند از طريق آن، به محتواي مورد نظر خود دسترسي پيدا کنند.

به کار بردن هشتگ‌ها باعث مي‌شود پست شما در نتيجه‌ي جستجوي هشتگ‌هاي استفاده‌شده، براي ديگر کاربران نمايش داده شود. بر همين اساس، استفاده از هشتگ‌ها مي‌تواند بازديد و به دنبال آن نرخ تعامل پيج را افزايش داده و مسير رفتن پست به صفحه‌ي اکسپلور اينستاگرام را هموار کند.

  1. استفاده‌ از تگ مکان براي رفتن به اکسپلور (Location)

استفاده از تگ مکان اين امکان را براي کاربران فراهم مي‌کند که در صفحه‌ي جستجوي لوکيشن‌ها پست شما را مشاهده کنند. بدين ترتيب استفاده از تگ مکان باعث افزايش بازديدکننده و نرخ تعامل خواهد شد. بر اساس گزارش‌ها پست‌هاي داراي تگ مکان، 79% تعامل بيشتري نسبت به پست‌هاي بدون لوکيشن دريافت مي‌کنند.

  1. آپلود کردن ويديو در IGTV

در ژوئن 2018 اينستاگرام براي از بين بردن محدوديت زماني آپلود ويديو، قابليت IGTV را ارائه کرد. به تدريج اين قابليت توسط کاربران مورد استقبال گرفت و افراد بسيار زيادي از آن استفاده کردند. به همين دليل يکي از فاکتورهاي رفتن پست‌هاي يک پيج به اکسپلور، داشتن ويديوي IGTV مي‌باشد.

اگر دقت کرده باشيد، حتماً متوجه شده‌ايد که در صفحه‌ي اکسپلور اينستاگرام، ويديوهاي IGTV با سايز بزرگ‌تري به نمايش درمي‌آيند. به همين دليل اگر ويديوي IGTV شما در اکسپلور قرار بگيرد، توجه کاربران بيشتري را جلب خواهد کرد و باعث افزايش بازديدکننده‌هاي پيج شما خواهد شد.

  1. توليد محتوا در Reels براي وارد شدن به اکسپلور اينستاگرام

يکي از امکاناتي که اخيراً به اينستاگرام اضافه شده و رقابت جالبي با سرويس‌هاي مشابه دارد، Reels نام دارد. استفاده از اين قابليت يکي ديگر از فاکتورهايي است که در رفتن پست‌هاي شما به اکسپلور اينستاگرام نقش مهمي دارد.

  1. تقويم محتوايي براي انتشار محتوا

الگوريتم اکسپلور اينستاگرام براي پيج‌هايي که به صورت مداوم و با برنامه‌ي زماني خاص، محتوا توليد مي‌کنند، ارزش زيادي قائل است. به همين دليل، پست‌هاي اين پيج‌ها را در صفحه‌ي اکسپلور قرار مي‌دهد تا به نوعي پاداش انتشار محتوا به صورت منظم را به کاربران خود داده باشد.

براي اين که خيال خود را از انتشار محتوا در زمان از پيش تعيين‌شده راحت کنيد، نياز به ابزاري داريد تا در مواقع عدم دسترسي به گوشي، کامپيوتر و حتي اينترنت!! بتواند به صورت اتوماتيک پست‌هاي شما را منتشر کند.

با استفاده از ابزارهاي ارسال پست زمانبندي‌شده در اينستاگرام مي‌توانيد محتواي خود را آماده کنيد تا در زماني که شما تعيين مي‌کنيد، به صورت اتوماتيک منتشر شود. براي مثال مي‌توانيد تعيين کنيد در يک ساعت خاص از روزهاي مشخص، پست‌ها يا استوري‌هاي شما به صورت اتوماتيک انتشار داده شوند.

  1. تجزيه و تحليل آمار پيج براي رفتن به اکسپلور اينستاگرام

پس از مدتي فعاليت در اينستاگرام مي‌بايست عملکرد محتواي پيج خود را بررسي کنيد. اين تجزيه و تحليل به شما کمک خواهد کرد تا نتيجه‌ي توليد محتواي خود را مشاهده کنيد.

چنانچه نتيجه‌ي آناليز پيج رضايت بخش بود، بايد به توليد محتواي خود ادامه دهيد. اما چنانچه کاربران استقبال خوبي از محتواي پيج شما به عمل نياورده باشند، بايد استراتژي توليد محتواي خود را تغيير دهيد. ابزار Insights اينستاگرام اطلاعات بسيار مفيدي براي اين منظور در اختيار شما قرار مي‌دهد که مي‌تواند نقش مهمي در بردن پست‌ها به اکسپلور اينستاگرام داشته باشد.

چگونه پست خود را در اکسپلور ببينيم؟

پس از اين که مدتي در اينستاگرام فعاليت کرديد و پست‌هاي پيج به اکسپلور راه پيدا کردند، احتمالاً بخواهيد پست‌هاي خود را در اکسپلور اينستاگرام مشاهده کنيد. اما نکته‌اي که بايد به آن توجه کنيد، اين است که مشاهده‌ي پست‌هاي منتشرشده توسط خود شما در اکسپلور، روش خاصي ندارد. به ندرت پيش مي‌آيد که پست‌هاي منتشرشده توسط يک اکانت، به خود صاحب پيج در صفحه‌ي اکسپلور نمايش داده شود.

با استفاده از روشي که در ادامه به آن اشاره مي‌کنيم، مي‌توانيد بفهميد که پست شما به اکسپلور اينستاگرام راه پيدا کرده است يا نه. همچنين با استفاده از اين روش، آمار ورودي از اکسپلور نيز قابل پيگيري مي‌باشد.

چگونه بفهميم پست ما به اکسپلور اينستاگرام رفته يا نه؟

براي دانستن اينکه آيا پست‌هاي شما در اکسپلور اينستاگرام قرار گرفته است يا نه، مي‌توانيد از ابزار Insights اينستاگرام استفاده نماييد. اين ابزار به شما اطلاع مي‌دهد که چند نفر از طريق اکسپلور اينستا پست شما را مشاهده کرده‌اند. با استفاده از اين روش مي‌توانيد نتيجه‌ي فعاليت‌هاي خود را مشاهده نماييد.

در پايان

اگر براي مدتي در اينستاگرام فعاليت کرده باشيد، مطمئناً با اهميت اکسپلور اينستاگرام آشنا شده‌ايد. صفحه‌ي اکسپلور اينستا مي‌تواند سکوي پرتابي براي پيج‌هاي نوپا باشد. بيزينس‌هاي اينستاگرامي نيز از اين بخش براي توسعه‌ي کسب و کار خود بهره مي‌برند. هدف از نگارش اين مطلب، معرفي روش‌هايي است که پيج شما را با نهايت سرعت به سمت اکسپلور اينستاگرام پيش مي‌برند. اميدواريم که نهايت استفاده را از اين مقاله برده باشيد.

از حسن توجه شما سپاسگزاريم!

منبع : اينبو