ایران/ رئیس جمهوری بلاروس روز سه شنبه در سخنانی حاکی از تغییر لحن تلویحی در مواضع اخیر خود، اعلام کرد که امکان برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در این کشور بعید نیست.

به گزارش دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری بلاروس، الکساندر لوکاشنکو روز سه شنبه با نمایندگان چند رسانه روسی در کاخ استقلال (اقامتگاه رسمی رئیس جمهور در مینسک) دیدار کرد و در این نشست خبری مارگاریتا سیمونیان، سردبیر شبکه راشاتودی، آنتون ورنیتسکی خبرنگار شبکه اول تلویزیون روسیه، یوگنی روژکوف مجری برنامه خبری وستی در شبکه روسیه1و رامان بابایان سردبیر رادیو روسی گاواریت ماسکوا شرکت داشتند.
لوکاشنکو در این نشست خبری به سوالات مربوط به اوضاع بلاروس پس از انتخابات یک ماه پیش ریاست جمهوری و رویدادهای این کشور و مداخله خارجی و همگرایی بلاروس و روسیه پاسخ داد.
به گزارش ریانووستی، لوکاشنکو به این نکته اعتراف کرد که مدت طولانی است که مقام رئیس جمهور را تصدی می کند.
 لوکاشنکو این احتمال را بعید ندانست که انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در بلاروس پس از اجرای اصلاحات قانون اساسی برگزار شود.
رئیس جمهوری بلاروس گفت که اگر از قدرت کناره گیری کند همه طرفدارانش را خواهند کشت.

با شورای هماهنگی مذاکره نمی کنم 

رئیس جمهوری بلاروس خاطرنشان کرد که هرگز با شورای هماهنگی برای انتقال قدرت مذاکره نمی کند زیرا نمی داند این افراد چه کسانی هستند. 
وی اعضای شورای هماهنگی برای انتقال قدرت گفت: اینها اپوزیسیون نیستند. آنچه که این افراد پیشنهاد می کنند برای بلاروس و مردم این کشور فاجعه است.
لوکاشنکو گفت: آنها می خواهند که تمام روابط با کشور برادر روسیه را قطع کنند می خواهند که در بلاروس سیستم آموزشی و درمانی از حالت رایگان خارج شود.

مینسک برای همگرایی با مسکو آماده است

رئیس جمهوری بلاروس گفت که مینسک برای ادامه همگرایی با مسکو آمادگی دارد.
وی افزود: اما در ابتدا باید همه طرح ها و نهادهای دولت اتحادی روسیه و بلاروس فعال شوند.
روسیه با بلاروس در سال 1998 قراردادی را برای ایجاد دولت اتحادی دو کشور امضا کرد و درچارچوب این قرارداد روسای جمهوری، نخست وزیران، وزیران خارجه و مجالس قانونگذاری دو کشور دیدارهایی را برگزار می کنند.

نیروهای ویژه ضدشورش را نباید سرزنش کرد

لوکاشنکو در واکنش به اینکه نیروهای امنیتی بلاروس در مواردی به استفاده از زور و خشونت علیه معترضان متوسل شدند، گفت: این نخستین احساسات داغ آن زمان بود. ماموران ویژه ضدشورش را نباید بخاطر این وضعیت سرزنش کرد.
وی افزود: این افراد در مقابله اقدامات خلاف قانون از کشور خود دفاع کردند.
لوکاشنکو در مورد اینکه چرا با اسلحه در ملا عام ظاهر شده است گفت: با این اقدام نشان دادم هیچ جا فرار نکرده ام و برای دفاع از کشور خود تا آخر آمادگی دارم.
وی گفت که بخاطر اعتراضات واقعا آزرده خاطر شده است اما در همین حال این واقعیت را درک می کند که شماری از ساکنان بلاروس از یاد برده اند که 20 سال پیش این کشور در چه وضعیتی قرار داشت.
انتخابات ریاست جمهوری بلاروس درحالی روز ۱۹ مرداد ماه برگزار شد و الکساندر لوکاشنکو با کسب بیش از ۸۰ درصد آرا به پیروزی رسید و تیخانوفسکایا تنها ۱۰ درصد آرا را بدست آورد و مخالفان دولت بلاروس بلافاصله اعلام کردند که در انتخابات تقلب صورت گرفته و طرفداران خود را به خیابانها کشاندند.
بلاروس کشوری کوچک در غرب روسیه است که تنها ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد اما از این نظر حائز اهمیت است که آخرین سنگر روس‌ها در مقابل پیشروی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مرزهای روسیه به حساب می آید.
سایر همسایگان غربی روسیه در اروپای شرقی شامل لهستان و سه کشور حوزه بالتیک دیرزمانی است که به غرب پیوسته و به عضویت ناتو درآمده اند.