روزنامه اعتماد: به نظر ديگر وقت آن رسيده كه سوال كنيم همايون شجريان در زمينه فعاليتهاي هنرياش با چه فرد يا افرادي مشورت ميكند؟ اگر اين حجم از انتخابها و تصميمهاي پرسشبرانگيز نتيجه مشاوره اين گروه خاص است كه بايد تجديد نظر كند اما اگر اين ميزان عمل حاشيهساز فقط از سوي شخص او بدون دريافت نظر كارشناسي افراد صاحبنظر صورت ميگيرد بايد كسي پيدا شود به اين هنرمند جوان بگويد:«نصيحت گوش كن جانا كه از جان دوستتر دارند, جوانان سعادتمند پند پير دانا را».
كنسرت آنلاين «نسيم وصل» يكشنبه چهارم خرداد ماه درحالي پيش روي مخاطبان قرار گرفت كه به دليل اختلالات پيش آمده در پلتفرم متولي پخش آنلاين اين كنسرت زنده، بسياري از علاقهمندان موفق به تماشاي اجرا نشدند، يك شكست محض.
كار كارِ مردم است نه اپراتور
قضيه البته به همين جا هم ختم نميشد چون تبليغات گسترده كنسرت در سطح شهر چنين وانمود ميكرد كه علاقهمندان ميتوانند «رايگان» يا نهايتا با عضويت در يك اپليكيشن چند رسانهاي از برنامه استفاده كنند ولي چيزي نگذشت كه روشن شد، اپليكيشن مورد نظر مختص مشتركين… است و براي ديگر مشتركان خطوط تلفن همراه رايگان نيست. اينجا هم بايد پرسيد آقايان تاجر! به كجا چنين شتابان؟
الهام پاوهنژاد از بازيگران شناخته شده تئاتر و تلويزيون در زمره چهرههايي بود كه نسبت به مسائل به وجود آمده اعتراض كرد:«تا قبل از شروع- كنسرت- مدام تيزر پخش شد… و لحظه لحظه هيجان بيشتر! به محض ورود تصوير به تالار… آنچه ميبينيد(صفحه سياه اپليكيشن لنز) دريافتي من از كنسرت لايو بود! آنقدر عصبي شدم و بال بال زدم كه گفتن ندارد! خبر دارم تعدادي از دوستان هم با همين مشكل مواجه شدند! و اين براي تلويزيون اينترنتي كه تا قبل از اين نميشناختم… يك فاجعه است! وقتي توانايي پوشش فني نداريد، مجبور نيستيد انجامش دهيد! خوب ميدانيد چه درآمدي با اين كار كسب كرديد. خود من براي تعداد زيادي لينك دانلود اپليكيشن فرستادم ولي…».
كاربر ديگري در فضاي مجازي نسبت به اين تصميم چنين واكنش نشان ميدهد:«ميريم تو كوه و كمر ميخوايم به مامانمون خبر بديم كه زندهايم، هنوز آنتن نميده اما اپراتور دیگر آنتن ميده. حالا كه ميخوايم بشينيم تو خونه و كنسرت همايون شجريان ببينيم بايد حتما فلان خط داشته باشيم! اوضاع دقيقا مثه شرايط كروناس، يه روز ميگن ماسك نزن يه روز ميگن بزن.»
واكنشهايي از اين دست در فضاي مجازي كم نبود و موجب شد هشتگ «همايون شجريان» بين كاربران ايراني ترند يا داغ شود.
از ديگر نكات مهمي كه شب گذشته به شدت كنسرت آنلاين همايون شجريان را تبديل به يك اجراي زنده در حضور تماشاگران كرده بود، حضور بيش از ۸۰ مهمان در طبقه دوم تالار وحدت بود كه اين آمار براي اجرايي كه طبيعتا بايد در غياب مخاطبان صورت ميگرفت و به خصوص در قياس با كنسرتهاي آنلايني كه پيش از اين در اين تالار برگزار ميشد، نكته جالب توجهي بود. حين برگزاري كنسرتهاي آنلاين گذشته فقط تعداد محدودي از خبرنگاران و عوامل فني اجرا در سالن اجرا حضور پيدا ميكردند. نكتهاي كه با توجه به شكل و شمايل حضور مهمانها حاضر در برنامه به نظر ميآمد به نفع دعوتهاي افتخاري اسپانسرها ناديده گرفته شده و اين عدم ملاحظه مشكلاتي را هم براي رعايت پروتكلهاي بهداشتي در جهت مقابله ويروس كرونا در محل اجرا ايجاد كرده بود.
زيرساخت نيست ولي درگاه دريافت پول هست
به راحتي ميتوان گفت كه برگزاري چنين كنسرتي در واقع سوءاستفاده از مخاطب بوده است. در واقع كاربران پس از ورود به اين سامانه و خريد بليت متوجه مشكلات فني كنسرت شدند و هيچكس جوابگوي چنين اختلالاتي نبوده است.
مشكلات اين كنسرت در شرايطي رخ داد كه در دوران قرنطينه ويروس كرونا شاهد كنسرتهاي آنلاين موفقي در سامانههاي ديگر داخلي بودهايم و اين موضوع ضعف را بيشتر نمايان ميكرد. در واقع در شرايطي كه ويديوهاي زنده به راحتي از هر شبكهاي از اينستاگرام و يوتيوب تا برخي سايتهاي داخلي به راحتي در دسترس كاربران قرار ميگيرند و بدون هيچگونه اختلالي اجرا ميشوند، چنين مشكلي، آن هم در كنسرتي بزرگ كه تبليغات گستردهاي براي آن انجام شده بسيار عجيب و شوكهكننده است.
نتيجه اين كنسرت چيزي جز بياعتمادي كاربران به چنين برنامههاي آنلايني نبوده است. قطعا سامانه لنز نيز پس از اين كنسرت آنلاين براي مردم يك سامانه شكست خورده به حساب ميآيد و از اين پس هرگز كسي روي آن حساب نخواهد كرد. اما سوال اصلي اين است كه چرا و چطور بدون در نظر گرفتن زيرساختها يا بدون تست و برگزاري كنسرت آزمايشي چنين برنامههاي بزرگي با هنرمنداني موفق و محبوب برگزار ميشود؟ چطور به همين سادگي هزينه يك كنسرت آنلاين از مردم دريافت شد بدون اينكه محتوايي در اختيارشان قرار گيرد؟ آيا از اين پس مردم ميتوانند به چنين برنامههاي آنلايني اطمينان كنند؟ چه كسي پاسخگوي اعتراضات مردم به اين كنسرت آنلاين ناموفق خواهد بود؟» واقعيت ماجرا اين است كه در نهايت كسي پاسخگوي اعتراضها نخواهد بود در مقابل نيز هيچيك از كاربران فضاي مجازي هم باور نميكنند كه ارگان مرتبط با ارايه خدمات تلفن همراه و اينترنت در سطح كشور(گرچه بسيار ضعيف) توانايي پيشبيني پيش آمدن چنين اختلالي را نداشته باشد، آن هم وقتي نام همايون شجريان در ميان است؛ كج سليقگي محض.