خبرآنلاین/ شهرام صارمی؛ کارشناس و مدرس عرصه موسیقی در برنامه «گفتگوی فرهنگی» در رابطه با موسیقی زیرزمینی گفت: موسیقی زیرزمینی در همه جهان با شرایط سیاسی و اجتماعی و اقلیمهای مختلف به یک معنا نیست و بسته به شرایط کشورها، معانی متفاوتی دارد.
مثلاً تبعیض جنسیتی، نژادپرستی، موضوعات سیاسی بین مردم و حکومت یا اعتراض به بالا رفتن شهریه مدارس و غیره میتوانند از انگیزههای تولید این نوع موسیقی باشند.
وی تولید موسیقی سیاه پوستان آمریکا و موسیقیهای مربوط به آمریکای جنوبی را از این جنس موسیقی برشمرد و گفت: یک هنرمند با هر جنس موسیقی اعم از پاپ و کلاسیک میتواند چنین موسیقی را تولید کند.
البته مفهوم موسیقی زیرزمینی در ایران تا حدودی متفاوت است مثلاً افرادی که موفق به دریافت مجوز نمیشوند و مجبور به فعالیت غیررسمی هستند این نوع موسیقی را تولید میکنند.
از آنجایی که موسیقی و ریتم موسیقی ارتباط مستقیمی با شرایط جامعه دارد لذا با تغییر شرایط جامعه هم قطعاً دچار تغییر و حتی فراموشی خواهد شد.
موسیقی زیرزمینی هم از این قاعده مستثنی نیست یعنی همانطور که این نوع موسیقی برای اعتراض به یک مشکل مردم تولید میشود حل آن مشکل هم باعث از بین رفتن کارایی آن موسیقی خواهدشد.
مدرس عرصه موسیقی همچنین با بیان اینکه جریانهای اصیل هنری در هر جامعه به حمایت و هدایت جدی نیاز دارند گفت: عموم مردم باید با خط اصیل هنر آشنا شوند و این نیازمند فرهنگ سازی در بلند مدت است.
ناهماهنگی در وضعیت موسیقی کشورمان ناشی از این است که ما هیچ وقت ریشهای به این حوزه نپرداختهایم لذا در شرایط کنونی ضروری است که رسانهها اعم از رادیو و تلویزیون و سایر رسانهها شروع به فرهنگ سازی کنند.
سیاست موسیقی در ایران به سمت اجراهای مردم پسند یعنی اجراهایی که بازگشت اقتصادی دارند حرکت کرده و به همین دلیل هم موسیقی اقوام ایران، موسیقی دستگاهی و کلاسیک غرب به تدریج از دور خارج خواهندشد.
او با تأکید بر اینکه رسانهها باید انواع موسیقی را در کشورمان رایج کنند تا همه مردم بتوانند از جنس موسیقی خاص خودشان استفاده کنند افزود: البته در کنار آن، حفاظتهای لازم از موسیقی هنری و فرهنگی کشور خودمان هم به شدت ضروری و مهم است.
شهرام صارمی معتقد است که هر چه قدر در حوزه آموزش، هزینه شود باز هم کم است چراکه با آموزش صحیح میتوان شکل و ساختار همه مسائل را اصلاح کرد.