ارگاسم زنان

عملکرد ارگاسم و عامل اختلال در ارگاسم زنان چیست؟

اختلال در عملکرد ارگاسمی، شرایطی است که فرد در رسیدن به ارگاسم دچار مشکل می شود . این مشکل حتی در مواردی که افراد در حالت برانگیخته جنسی هستند و تحریکات جنسی کافی وجود دارد هم به وجود می آید.

هنگامی که این وضعیت در زنان رخ دهد ، به آن اختلال عملکرد ارگاسمی می گویند . همچنین مردان نیز می توانند اختلال عملکرد ارگاسم را تجربه کنند اما این اتفاق در بین مردان بسیار کمتر اتفاق می افتد.

ارگاسم ، احساس تحریک شدید در هنگام تحریک جنسی است . آن ها می توانند از نظر شدت، مدت و فرکانس متفاوت باشند. ارگاسم ممکن است با تحریک جنسی کم هم رخ دهد اما گاهی اوقات تحریک بسیار بیشتری لازم است.

بسیاری از خانم ها حتی پس از تحریک جنسی فراوان ، در رسیدن به ارگاسم با شریک زندگی مشکل دارند. مطالعات نشان می دهد که اختلال عملکرد ارگاسمی ، روی 11 تا 41 درصد از زنان تأثیر می گذارد . اختلال عملکرد ارگاسمی همچنین به آنورگاسمی یا اختلال ارگاسمی زنان معروف است.

چه عواملی باعث اختلال در ارگاسم و نرسیدن به ارگاسم می شوند؟

همانگونه که بخش سلامت جنسی جالبز اشاره کرده است تعیین علت اصلی اختلال عملکرد ارگاسمی می تواند دشوار باشد . ممکن است زنان به دلیل عوامل جسمی ، عاطفی یا روانی در رسیدن به ارگاسم مشکل داشته باشند . عوامل مؤثر ممکن است جسمی و روحی باشد و گفتنی است زنانی که به ارگاسم نمی رسند حتما یکی از علل زیر را دارند:

  • سن بالاتر
  • وضعیت های پزشکی، مانند دیابت
  • سابقه جراحی های زنان، مانند یک هیسترکتومی
  • استفاده از برخی از داروهای خاص، به ویژه مهارکننده ها
  • مصرف داروهای افسردگی
  • اعتقادات فرهنگی یا مذهبی
  • کم رویی
  • احساس گناه در مورد لذت بردن از فعالیت های جنسی
  • سابقه قرار گرفتن در معرض سوء استفاده جنسی
  • بهداشت روانی مخرب مانند افسردگی یا اضطراب
  • فشار
  • عزت نفس ضعیف
  • مسائل مربوط به روابط ، مانند درگیری های حل نشده یا عدم اعتماد
  • زودانزالی همسر

گاهی اوقات ، ترکیبی از این عوامل می تواند دستیابی به ارگاسم را دشوار کند . ناتوانی در ارگاسم می تواند منجر به پریشانی شود که ممکن است دستیابی به ارگاسم را در آینده دشوارتر کند.

ارگاسم زنان

علائم اختلال عملکرد ارگاسم چیست ؟

علائم اصلی اختلال عملکرد ارگاسم ، عدم توانایی در رسیدن به اوج لذت جنسی است . علائم دیگر شامل داشتن ارگاسم ناخوشایند و زمان طولانی تر از حد طبیعی برای رسیدن به اوج لذت جنسی است . خانم هایی که اختلال عملکرد ارگاسمی دارند، ممکن است در طی مقاربت جنسی یا استمناء، در دستیابی به ارگاسم مشکل داشته باشند.

چهار نوع اختلال عملکرد ارگاسمی وجود دارد:

آنورگاسمی اولیه: شرایطی که هرگز ارگاسم نداشته اید.

آنورگاسمی ثانویه : مشکل در رسیدن به ارگاسم ، حتی اگر قبلاً ارگاسم را تجربه کرده باشید.

آنورگاسمی موقعیتی :شایع ترین نوع اختلال عملکرد ارگاسمی است . در این وضعیت ، ارگاسم فقط زمان هایی اتفاق می افتد که فرد در مواقع خاصی مانند رابطه جنسی دهانی باشد.

آنورگاسمی عمومی : عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم تحت هر شرایطی ، حتی اگر بسیار برانگیخته شوید و تحریکات جنسی کافی داشته باشید.

اختلال عملکرد ارگاسم چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر فکر می کنید اختلال عملکرد ارگاسمی دارید ، باید با پزشک خود قرار ملاقات داشته باشید . پزشک تان قادر به تشخیص وضعیت شما و تهیه یک برنامه درمانی مناسب خواهد بود . کمک گرفتن از پزشک ، بهترین روش برای اطمینان از این است که بتوانید دوباره از فعالیت جنسی لذت ببرید.

در حین ملاقات، پزشک در مورد سابقه رابطه جنسی شما سؤال می کند و معاینه جسمی را انجام می دهد . پاسخ ها و نتایج معاینه می تواند علل اصلی اختلال عملکرد ارگاسمی را نشان دهد و می تواند به شناسایی سایر عوامل موثر در وضعیت شما کمک کند.

پزشک ممکن است شما را برای معاینه و پیگیری بیشتر به متخصص زنان ارجاع دهد . یک متخصص زنان و زایمان می تواند درمان های بیشتری را برای اختلال عملکرد ارگاسم تجویز نماید.

درمان بیماری آنورگاسمی

اختلال عملکرد ارگاسم چگونه درمان می شود؟

درمان اختلال عملکرد ارگاسم به علت بیماری بستگی دارد . ممکن است لازم باشد:

  1. هرگونه بیماری اساسی پزشکی را درمان کنید.
  2. داروهای ضد افسردگی را تغییر دهید یا قطع کنید.
  3. درمان رفتاری شناختی (CBT) یا رابطه درمانی انجام دهید.
  4. تحریک کلیتو را در حین استمناء و مقاربت جنسی افزایش دهید.
  5. مشاوره زوجین یکی دیگر از گزینه های درمانی رایج است . یک مشاور به شما و شریک زندگی تان کمک می کند تا از طریق هرگونه اختلاف نظر یا درگیری روی شما دو نفر کار کند.
  6. این اقدام می تواند مسائلی که هم در رابطه و هم در اتاق خواب اتفاق می افتد را حل کند.
  7. در بعضی موارد ممکن است از هورمون درمانی استروژن استفاده شود . استروژن برای افزایش حساسیت به افزایش میل جنسی یا میزان گردش خون به دستگاه تناسلی کمک می کند . هورمون درمانی با استروژن ممکن است شامل قرص یا استفاده از ژل در دستگاه تناسلی باشد . تستوسترون درمانی نیز گزینه دیگری است . با این حال ، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) آن را برای درمان اختلال عملکرد ارگاسمی در زنان تصویب نکرده است.
  8. برخی از محصولات بدون نسخه (OTC) و مکمل های غذایی نیز ممکن است به زنان مبتلا به اختلال عملکرد ارگاسمی کمک کند.
  9. روغن های تحریک کننده مانند زسترا، کلیتوریس را گرم کرده و تحریک جنسی را افزایش می دهد. این روغن ها ممکن است برای استفاده در هنگام مقاربت و استمناء مفید باشد.
  10. حتما قبل از استفاده از محصولات یا داروهای بدون نسخه با پزشک خود صحبت کنید . این داروها ممکن است یک واکنش آلرژیک ایجاد کنند یا با داروهای دیگری که مصرف می کنید ، تداخل داشته باشند.

کمک مردان در به ارگاسم رسیدن زنان

ارگاسم در زنان یک واکنش طبیعی جنسی است و به اوج نرسیدن در حین عمل جنسی میتواند مشکلات فراوانی را به وجود آورد . زن و شوهر با کسب مهارت باید بدانند که چگونه می توانند به ارگاسم مطلوب برسند. مردان باید در به ارگاسم رسیدن و لذت جنسی به همسرشان کمک کنند.

ارگاسم در خانم ها بسیار پیچیده بوده و به شرایط روحی و ارتباط عاطفی طرفین بستگی دارد. ممکن است برخی از خانم ها به دلیل بی علاقگی، اضطراب و شرایط روحی نامناسب و مقاربت به روش نادرست به ارگاسم نرسند.

برای کمک به همسرتان برای به ارگاسم رسیدن باید در زمان مناسب، در مکان مناسب و در شرایط مناسب به برقراری رابطه اقدام کنید واین رابطه باید آن قدر باب میل هر دو طرف باشد که آنها همه ی تلاش شان را برای بهتر شدن رابطه شان به کار ببندند.

قبل از رابطه ی جنسی شان مرحله ی پیش نوازش بسیار مهم است و زوج ها بهتر است حتما از ژل های مخصوص رابطه ی زناشویی مانند ژل لوبریکانت استفاده کنند.

برای به ارگاسم رسیدن خانم ها لازم است قبل از برقراری رابطه جنسی نیاز عاطفی خانم برطرف شود . هیچ گاه خانمی با دلخوری، عصبانت و … وارد رابطه ی جنسی شود نمی تواند از رابطه لذت ببرد.

دلیل ارضا نشدن زنان

برخی از زنان در رابطه ی جنسی شان به ارگاسم نمی رسند و هیچ وقت این را به شوهرشان نمی گویند

برخی از خانم ها در رابطه ی جنسی شان ارگاسم را تجربه نمی کنند و هیچ وقت این را به همسرشان نمی گویند. این خانم ها بعد از رابطه جنسی برای همسرشان نقش بازی می کنند و از این بابت که خیلی از رابطه ی جنسی شان راضی هستند ، تشکر می کنند در حالی که از رابطه شان لذت نمی برند. این کار کم کم به عادت تبدیل می شود و پس از مدتی خانم را دچار استرس ، پریشانی و مشکلات دیگر می کند.

برای مطرح کردن این موضوع باید خانم زمان مناسبی را انتخاب کند و با ظرافت کامل مطرح شود تا مرد احساس بدی نداشته باشد یعنی خانم به آقا بگوید که از رابطه شان راضی است اما بهتر است تغییری در آن ایجاد شود تا ایشان بیشتر لذت ببرد.

دیدگاه افراد مبتلا به اختلال عملکرد ارگاسم چیست؟

ناتوانی در ارگاسم می تواند ناامید کننده باشد و ممکن است در روابط شما تأثیر بگذارد . با این وجود، ممکن است با درمان مناسب بتوانید به اوج لذت برسید . مهم است بدانید که شما تنها نیستید.

بسیاری از خانم ها در برخی از برهه های زندگی با اختلال عملکرد ارگاسمی مقابله می کنند. اگر اختلال عملکرد ارگاسمی دارید ، ممکن است درمان موثری را در پیش بگیرید که بسیار مفید باشد . بخشی از درمان های فردی یا زوجی روی نحوه دیدگاه شما به روابط جنسی تمرکز دارد.

مراجعه به یک درمانگر می تواند به شما و شریک زندگی تان کمک کند تا در مورد نیازها و خواسته های جنسی دیگران اطلاعات بیشتری کسب کنید.

همچنین هرگونه مسائل مربوط به محیط یا استرس های روزمره نیز که ممکن است در ناتوانی شما در ارگاسم نقش داشته باشد را مورد بررسی قرار می دهند . حل این علل اساسی می تواند در آینده به ارگاسم رسیدن خانم ها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *