فارس/ وزرای خارجه آمریکا و ژاپن طی تماس تلفنی با تاکید بر تقویت همکاری‌ها جهت رسیدگی به مسئله کودتای نظامی میانمار، از قدرت‌نمایی چین در نزدیکی جزایر سنکاکو ابراز نگرانی کردند.

به نوشته وبگاه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن و موتگی در این تماس تلفنی، راه‌های تقویت همکاری‌های واشنگتن و توکیو با متحدان و شرکای خود جهت رسیدگی به مسئله کودتای نظامی در میانمار را بررسی کردند.
بر اساس این بیانیه، وزرای خارجه آمریکا و ژاپن بر استحکام اتحاد دو کشور به عنوان «سنگ‌بنای صلح، امنیت و رفاه» که برای منطقه آزاد هند و اقیانوسیه «ضروری» است، تاکید کردند و از تقویت همکاری‌های منطقه‌ای دوجانبه استقبال نمودند.
بلینکن و موتگی همچنین از افزایش قدرت‌نمایی و ابراز وجود نظامی چین اطراف جزایر «سِنکاکو» – در پی اجرای قوانین جدید پکن برای گارد ساحلی – ابراز نگرانی کردند.
وزیر خارجه آمریکا در این باره تاکید کرد که جزایر سنکاکو ذیل ماده پنجم معاهده امنیتی توکیو-واشنگتن قرار می‌گیرند.
اظهارات اخیر تعدادی از مقام‌های دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» درخصوص چین و روسیه نشان داد آنها نیز همان سیاست‌های سرکوبگرانه دولت پیشین به ریاست «دونالد ترامپ» را دنبال می‌کنند.
بامداد سه‌شنبه بود که بلینکن درخصوص رویکرد واشنگتن در قبال پکن گفت: «اگر بخواهیم انصاف را درباره ترامپ رعایت کنیم، او حق داشت رویکرد سختی در قبال چین اتخاذ کند. این کار درستی بود که انجام شد. از نظر من، روشی که آن را انجام داد اشتباه بود».
وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «ما باید از موضع قدرت با چین تعامل کنیم. این رابطه چه خصمانه باشد، چه رقابتی و چه تعاملی، ما باید در موضع قدرت باشیم. این یعنی باید اتحاد قدرتمندی داشته باشیم که منبع مزیت رقابتی برای ما باشد… زیرا اگر ما [از جهان] عقب برویم، چین جای ما را پر می‌کند».
بایدن نیز بامداد امروز تشکیل کارگروه ویژه در پنتاگون برای ارزیابی سیاست‌های در قبال چین و ارائه پیشنهادات جهت مقابله با آن را اعلام کرد.