تسنیم/ آیدین الفت از هنرمندان و متخصصان حوزه صدا بود که حدود یک ماه پیش آخرین آهنگ خود را منتشر کرده بود و دو روز پیش براثر کرونا درگذشت.
آیدین الفت روز پنجشنبه چهاردهم مرداد 1400 درگذشت. صبح روز بعد بود که خبر درگذشت آیدین الفت در میان اهالی هنر پیچید. خبر اما رسمی منتشر نشد. اندک خبرنگارانی که در جریان ماجرا بودند هم میدانستند که نباید خبر را منتشر کنند.
مادر آیدین در بستر بیماری و مبتلا به کرونا بود. باید خبرِ درگذشت فرزندش را به او میدادند؛ کاری سخت که بالاخره در عصر روز جمعه انجام شد. خبر هم از حدود ساعت 20 به طور رسمی منتشر شد.
آیدین الفت از مهندسان و هنرمندان شناخته شده حوزه «صدا» بود. او در عرصه موسیقی، تئاتر و سینما فعالیت داشت. او چندی پیش به کرونا مبتلا شد و پس از چند روز مبارزه با این بیماری در 48 سالگی و در بیمارستان رسول اکرم(ص) تهران درگذشت.
جزییات مراسم خاکسپاری مرحوم آیدین الفت هنوز به طور دقیق منتشر نشده است. البته قرار است که او را در قطعهی هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک بسپارند.
«آیدین الفت» تیرماه سال جاری آهنگ «سراب شدم» را منتشر کرده بود. الفت در این آهنگ خوانندگی و آهنگسازی را خودش انجام داده بود و شعر آهنگ هم از سرودههای خودش بود.
الفت در این آهنگ از ساز «صراحی» استفاده کرده بود. نوازندگان آهنگ «سیراب شدم» جملگی از چهرههای شناخته شده موسیقی ایران هستند؛ سینا جهان آبادی نوازنده کمانچه، آزاد میرزاپور نوازنده تار، تار باس و عود، مهرداد ناصحی نوازنده صراحی، همایون نصیری نوازنده بندیر و داربوکا، حسین رضایی نیا و نگار اعزازی نوازنده دف، آنیتا هراتی نوازنده قانون، امید نیک بین نوازنده سنتور، امید نیک بین – مهرداد ناصحی – آیدین الفت (هم خوانان).
یکی از ویژگیهای این اثر، شعر آن است که به قالب «مسمط مبسوط» سروده شده که این قالب در گونه شناسی شعر عامیانه فارسی، منظومههای شفاهی و بحر طویلهای قدیم رواج داشته است.
در این قطعه تلاش شده تا چنین تلفیقی به فرم «مستزاد چند مصرعی» با مفاهیم عارفانه نمود پیدا کند. اشعار اثر نیز در هفت بیت است که اشارهای به هفت شهر عشق عطار نیشابوری دارد. بر این اساس شاعر در بیت اول آن بر کلمه «مادر» تاکید دارد و بیت آخر شعری است که او بر سنگ نوشته مزار پدرش در سال 1382 مرقوم داشته است. او در صفحه شخصی خود این قطعه را به مادر و پدر خود به عنوان یگانه معماران وجودش تقدیم کرده بود.
در تنظیم این آهنگ از هارمونیهای زوج و آکوردهای غیرمعمول کلاسیک از جمله توالی فواصل پنجم که در موسیقی کهن ایرانی رواج داشته، استفاده شده است. همچنین تنوع میزان بندی، ضرب آهنگ، استفاده از تکنولوژی و تکنیکهای جدید مهندسی صدا و تنظیم موسیقی در روند تولید این اثر انجام پذیرفته است.
خوانندگی این اثر نیز به جای تکیه بر فنون خوانندگی بر اساس تکنیک چند صدایی و جمعی استوار است. «کلام» بر «خوانندگی» ارجحیت دارد و بر همین اساس در این آهنگ به جای نام بردن از عنوان «خواننده» از کلمه «صدا» استفاده شده است.
طفلکی بودم و همچون نهالی در خواب
مادرم بوی تو میداد که بیدار شدم
برنا گشتم و سرخوش ز جوانی مدهوش
جستهام بهر تو آنقدر که بیتاب شدم
در پی بود و نبودت نبودم هرگز
بود تو هر دم نابود تو نابود شدم
چون رسیدم میان میانسالی خود
مکتب عشق تو استاد من استاد شدم
پیر گشتم ز جهان و جهان پیر از این
مردمانش همه در بند و من آزاد شدم
فهم کردم راز این جان و جهان در سخنی
که به نجوا چو شنیدم همه فریاد شدم
آن خدایی که مرا از خاک و از آب آفرید
آنقدر خاک تنم شست که سیراب شدم
آیدین الفت، سوم تیر سال 1352 به دنیا آمد. دریافت مدرک کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه آزاد اسلامی، دریافت مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صدا از کالج «Ex’pression» آمریکا، کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، فارغالتحصیل دوره صدابرداری و صداگذاری دیجیتال از کالج ITD کانادا، مؤسس، مدیریت گروه و مدرس رشته صدابرداری دانشگاه جامع علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی، بنیانگذاری و مدیریت مجموعه «شهر صدای پارسیان»، مدرس رشته صدابرداری و مهندسی صدا در چند مؤسسه آموزشی از جمله موسسه کارنامه و مجموعه فنآوران اطلاعات تهران (مجتمع فنی تهران)، مدرس رشته فنآوری صدا در دانشگاه آزاد اسلامی (مقطع کارشناسی)، همکاری با چندین مجموعه و موسسه آموزشی دیگر در حوزه تئاتر و موسیقی و سینما، عضو هیأت تحریریه مجله صنعت صدا و تصویر، کارگردانی چند اثر نمایشی، فعالیت نظارت بر طراحی و مهندسی صدای چندین پروژه موسیقایی، نمایشی و سینمایی و مدیریت پشتیبانی ششمین سالنوای موسیقی ایران، از جمله فعالیتهای علمی، هنری و پژوهشی زندهیاد آیدین الفت در عرصه مهندسی صدا بود.