در ایران، خودروهای کم کیفیت بیشتر از هر زمانی بازار ایران را اشغال کرده اند؛ اما در کنار تمامی مشکلاتی که دارند وجود ماشین هایی با هزینه پایین در ایران از ضروریات زندگی کم خرج و به صرفه است. مخصوصا در کلان شهر ها با وجود هزینه های سرسام آور زندگی که مردم درگیر آن هستند.
 
قیمت خودروهای خارجی به دلیل تحریم ها و هزینه های گمرک چنان زیاد و سرسام آور است که مردم به سوی استفاده از خودرو های کم هزینه ایرانی و مونتاژ خارجی مخصوصا چینی روی آورده اند. 

شناسایی کم استهلاک ترین خودرو در ایران با توجه به افزایش قیمت قطعات یدکی چنان اهمیتی یافته است که باید هنگام خرید علاوه بر امکاناتی که شرکت سازنده ارائه می دهد، حتما به خرج و مخارجی که ممکن است در آینده بوجود آورد نیز فکر کرد. به همین دلیل امروزه خودروی ایرانی با هزینه نگهداری کمتر در بازار ایران طرفداران بیشتری پیدا کرده است. خودرو های کم استهلاک با قیمت پایین از آنجایی که بیش از دیگر خودرو ها در میان مردم استفاده می شوند در نتیجه بیشتر قطعات یدکی آن نیز در فروشگاه های قطعات و نزد تعمیرکاران یافت می شود و این یک نکته مثبت برای نگهداری خودرو تلقی می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با لیست کم استهلاک ترین خودرو های بازار به طور کامل آشنا شوید.
 

مهم ترین ویژگی برای خرید خودروهای با استهلاک پایین در ایران
وقتی بخواهیم کم استهلاک ترین خودرو ایرانی را مشخص کنیم، نمی‌توانیم فقط به پایین بودن مصرف سوخت آنها توجه داشته باشیم. یکی از موارد اصلی در تعیین این موضوع، هزینه نگهداری پایین خودروها است. هر اتومبیلی در بازه‌های زمانی مشخص، نیاز به صرف هزینه‌‌هایی دارد که گاهی این هزینه‌ها می‌توانند برای مالک خودرو دردسرساز شوند. بنابراین خیلی مهم است که خودرویی استاندارد و با استهلاک پایین را انتخاب کنیم. در ادامه قصد داریم کم استهلاک ترین خودروهای ایرانی را معرفی کنیم، اما قبل از آن، بهتر است با انواع هزینه‌های دوره‌ای یک خودرو آشنا شویم. در زیر فهرستی از این هزینه‌ها را ذکر کرده‌ایم:

– روغن موتور: یکی از عادی‌ترین خرج‌هایی که همه خودروها دارند مربوط به تعویض روغن موتور است. تعویض روغن در خودروهای مختلف، هزینه‌های متفاوتی دارد. همچنین فاصله زمانی بین تعویض روغن موتور، به نوع خودرو و نوع روغنی که استفاده شده است برمی‌گردد.

– لنت ترمز: لنت ترمز هم یکی از اقلام مصرفی در خودرو است. اگر از لنت نامرغوب استفاده کنید یا رانندگی استانداردی نداشته باشید، مجبورید زود به زود برای تعویض لنت به تعمیرگاه مراجعه کنید.

– تسمه تایم: تسمه تایم در واقع هماهنگ کننده همه اجزای موتور است و سالم بودن آن اهمیت زیادی دارد. معمولا توصیه می‌شود که پس از هر ۶۰ هزار کیلومتر رانندگی، تسمه تایم را تعویض کنید.

– شمع: شمع‌ها هم باید به‌طور مرتب تعویض شوند. این قطعه کوچک داخل سیلندر تاثیر زیادی روی عملکرد موتور خودروی شما خواهد داشت.

– تعویض کلاچ: کلاچ هم از آن مواردی است که با توجه به نوع رانندگی شما، دیر یا زود فرسوده می‌شود و باید برای تعویض آن اقدام کنید. عوض کردن صفحه کلاچ در خودروهای مختلف، هزینه متفاوتی دارد.

– کمک فنر: به دلیل رانندگی در جاده‌های ناهموار و به خاطر ضربه‌هایی که به سیستم کمک فنرهای خودرو وارد می‌شوند، باید به فکر تعمیر یا تعویض آنها باشیم. این مورد هم یکی از هزینه‌های ثابت اتومبیل محسوب می‌شود.

به‌ جز این موارد که به آنها اشاره کردیم، ممکن است هزینه‌های دیگری هم برای یک خودرو به‌وجود بیایند، اما عمده‌ترین موارد، همین‌ها هستند که در بالا ذکر شدند. حالا بیایید ببینیم که کم استهلاک ترین ماشین های ایرانی کدام‌ها هستند.

پر فروش ترین ماشین های با هزینه نگهداری کم در ایران
همانطور که در بالا اشاره کردیم معمولا خودروهایی بیشتر در میان مردم طبقه متوسط جامعه به فروش می رسند که علاوه بر هزینه سوخت کمتر دارای هزیه نگهداری کمتری بوده و قطعات یدکی آن در تعمیرگاه ها و فروشگاه های قطعات یدکی یافت شود. در ادامه به چند مورد از کم استهلاک ترین خودروهای داخل کشور که مصرف سوخت پایینی دارند و برای مصارف روزانه حمل و نقل شهری مناسب هستند می پردازیم:

سمند LX موتور (EF7)
ایران خودرو به‌ منظور فیس‌لیفت سمند و ارتقای مشخصات فنی آن، سمند LX را در سال ۱۳۸۳ تولید کرد. موتور ۱.۷ لیتری این خودرو از نوع EF7 است و می‌تواند ۱۱۴ اسب بخار نیرو تولید کند و از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی، این نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می کند. سمند LX به‌ طور ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷.۵ لیتر مصرف بنزین دارد. جالب است که سایر مدل‌های سمند مصرف سوخت بالایی دارند، اما سمند LX (با موتور EF7) یکی از کم خرج ترین ماشین های داخلی به حساب می‌آید.

پراید
پراید هنوز هم محصول اصلی شرکت سایپا است و مدل‌های مختلف آن جزو کم خرج ترین خودروهای ایرانی به‌ شمار می‌روند. این خودرو موتوری با حجم ۱.۳ لیتر دارد که قدرتی معادل ۶۹ اسب بخار تولید می‌کند. مصرف سوخت پراید تقریبا ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و از این نظر یکی از کم هزینه ترین ماشین های ایرانی به حساب می‌آید، اما جالب است بدانید که اگر حجم موتور را هم در نظر بگیریم، مصرف پراید از سمند LX بیشتر می‌شود.

تیبا صندوق‌دار
یکی دیگر از محصولات پرفروش سایپا، خودروی تیبا است که به عنوان جانشین پراید در بازار عرضه شد. این خودرو موتوری به حجم ۱.۵ لیتر دارد که قادر است ۸۶ اسب بخار قدرت تولید کند. این اتومبیل در حالت ترکیبی حدود ۷.۳ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند.

ساینا دنده‌ای
ساینا به عنوان فیس‌لیفت خودروی تیبا در بازار عرضه شده است و پیشرانه آن تفاوت چندانی با تیبا ندارد. ساینا هم در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌طور ترکیبی حدود ۷.۲ لیتر بنزین می‌سوزاند و از این نظر یکی از اقتصادی ترین اتومبیل های ایرانی است.
 

کم خرج ترین ماشین چینی در بازار ایران
تا به اینجا با کم هزینه ترین ماشین های داخلی آشنا شدیم، اما در بین خودروهای خارجی ارزان‌ قیمت که عموما از کشور چین وارد شده‌اند نیز مدل‌هایی با استهلاک پایین یافت می‌شوند. چون بیشتر این خودروها در داخل کشور مونتاژ می‌شوند، قطعات یدکی آنها به راحتی در بازار پیدا شده و نسبت به سایر خودروهای خارجی، قیمت ارزان‌تری هم دارند. در ادامه شش تا از به صرفه ترین ماشین های داخلی که شناسنامه چینی دارند اما در داخل مونتاژ می‌شوند را معرفی می‌کنیم.

ام وی ام ۱۱۰
اگرچه خودروی ام وی ام ۱۱۰ از نظر ایمنی در جایگاه پایینی قرار می‌گیرد، اما مصرف سوخت آن بسیار کم است و از این لحاظ می‌توان آن را یکی از کم خرج ترین خودرو در بازار ایران نامید. موتور این خودرو سه سیلندر بوده و حجمی معادل ۰.۸ لیتر دارد و ۵۲ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی در این اتومبیل حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. مدل چهار سیلندر آن نیز تقریبا همین میزان سوخت مصرف می‌کند.

تیگو ۷
تیگو ۷ یکی از شاسی بلندهای چینی خوب در بازار ایران است که از حدود چهار سال پیش وارد بازار کشور شد. این کراس‌اور جمع و جور، دارای پیشرانه‌ای به حجم ۱.۵ لیتر است که به توربو شارژ مجهز شده و می‌تواند تا ۱۴۷ اسب بخار نیرو تولید کند. به‌ جرئت می‌توان گفت که تیگو ۷ یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای چینی است که تا به امروز وارد کشور ما شده و مونتاژ آن هم به‌ صورت استاندارد انجام گرفته و همین موضوع آن را به یکی از کم‌ خرج ترین خودروهای داخلی تبدیل کرده است.

جک S5
رقیب اصلی تیگو ۷ در بازار، خودروی جک S5 است که می‌توان آن را یک کپی چینی از روی هیوندای توسان نسل دوم قلمداد کرد. شاید کیفیت کلی جک S5 یک رده پایین‌تر از تیگو ۷ باشد، اما اگر رفتار رانندگی درستی با این خودرو داشته باشید و قطعات و سیالات مصرفی آن را به موقع تعویض کنید، مطمئنا تا چند سال می‌توانید بدون دردسر خاصی سوار آن شوید.

لیفان ۸۲۰
در بین سدان‌های چینی، لیفان ۸۲۰ یکی از قدرتمندترین ماشین‌های داخلی است. پیشرانه این خودرو از موتور تویوتا کمری نسل ششم کپی‌برداری شده و از آنجا که این کپی به شکل خوبی صورت گرفته است، می‌توانیم بگوییم که پیشرانه لیفان ۸۲۰ در بین تمام پیشرانه‌های ساخت داخل کشور، در سطح بالاتری قرار دارد. قطعات این خودرو در بازار تا حدی گران هستند که دلیل این موضوع هم کیفیت بالای ساخت آنهاست؛ ولی با رانندگی درست، حداقل تا ۱۰۰ هزار کیلومتر می‌توانید بدون دردسر از این خودرو سواری بگیرید.

جک J5
خودروی سدان جک J5 هم در دو نسخه دستی و اتوماتیک در بازار وجود دارد. در نسخه‌های مختلف این خودرو دو نوع موتور نصب شده‌‌اند که اولی ۱.۵ لیتری و دومی ۱.۸ لیتری است. کیفیت این دو موتور در بسیاری از زمینه‌ها مشابه بوده، اما در برخی موارد کیفیت موتور ۱.۸ لیتری بالاتر است. جک J5 خودروی کم استهلاکی است و تا حدود ۸۰ هزار کیلومتر نقص فنی خاصی پیدا نمی‌کند و سواری راحتی را برای مالک خود رقم می‌زند.

X22
ام وی ام X22 یکی از خودورهای شاسی بلند محبوب در بازار داخلی است که با موتور ۱.۵ لیتری و مصرف سوخت پایین، جزو اقتصادی ترین ماشین های ایرانی (مونتاژ داخل) به شمار می‌رود. شرکت مدیران خودرو این اتومبیل را با دو گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه کرده که در هر دو مدل، کیفیت ساخت و مونتاژ قطعات قابل قبول است. اگر رانندگی صحیحی با ام وی ام X22 داشته باشید، حداقل تا ۶۰ هزار کیلومتر می‌توانید با خیال راحت و بدون دردسر از آن سواری بگیرید.
 

کم استهلاک ترین خودرو خارجی در ایران
خودروهای خارجی کم استهلاک در ایران اکثرا به صورت مونتاژ در کارخانه های داخل ساخته می شوند. در واقع زمانی که یک خودرو در بازار ایران با اقبال عمومی رو به رو می شود، خودروسازان مونتاژ این خودرو ها را تولید و روانه بازار داخل می کنند در ادامه بهترین و کم استهلاک ترین خودرو خارجی مونتاژ ایران را برای شما شرح می دهیم:

نیو مزدا ۳
در بین خودروهای سدان، سال‌هاست که مزدا ۳ به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای مونتاژ داخل شناخته می‌شود. نسل دوم این خودرو که در ایران با اسم مزدا ۳ نیو شناخته می‌شود، یک پیشرانه دو لیتری دارد که نیرویی معادل ۱۴۷ اسب بخار تولید می‌کند. مزدا ۳ نیو یک خودروی ایمن است که استانداردهای بالای جهانی در ساخت آن رعایت شده‌اند. این خودرو استهلاک پایینی هم دارد و روی هم رفته یکی از با دوام ترین خودروهای داخلی است.

تندر ۹۰
تندر ۹۰ از یک موتور ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۱۰ اسب بخار بهره می‌برد و گیربکس آن هم در دو نوع دستی و اتوماتیک عرضه شده است. مدل دستی پنج سرعته بوده و مدل اتوماتیک چهار سرعته است. خودروی ال ۹۰ هم یکی از کم هزینه ترین اتومبیل های ایرانی است و در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌ طور ترکیبی حدود هشت لیتر بنزین می‌سوزاند.

پژو ۲۰۶
یکی از محبوب‌ترین خودروهای تولید داخل، پژو ۲۰۶ است. این خودرو از کم استهلاک ترین خودرو وارداتی بود که مونتاژ آن ساخته شد. با اینکه حدود دو دهه از عرضه این خودرو در بازار ایران می‌گذرد، اما پژو ۲۰۶ همچنان یکی از اقتصادی ترین اتومبیل های داخل کشور است و در واقع کم استهلاک ترین خودرو قدیمی مونتاژ شده در ایران است. تیپ ۲ این خودرو دارای یک موتور ۱.۳ لیتری از نوع TU3 بوده و می‌تواند قدرتی معادل ۷۵ اسب بخار تولید کند. میزان مصرف پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در حالت ترکیبی حدود هفت لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

پژو ۲۰۰۸
خودروی پژو ۲۰۰۸ به لطف پیشرانه قوی و ظاهر جذابی که دارد به یکی از کراس‌اورهای محبوب در بازار ایران تبدیل شده است. اگرچه این خودرو اولین بار در سال ۲۰۱۳ وارد بازارهای جهانی شد، اما نسخه‌ای از آن که در ایران مونتاژ می‌شود مربوط به فیس‌لیفت سال ۲۰۱۶ است که کیفیت ساخت بالاتری هم دارد. این خودرو هم به لحاظ مشخصات فنی و هم کیفیت قطعات، در سطح بسیار بالایی قرار می‌گیرد و می‌توان آن را یکی از با دوام ترین ماشین های داخلی نامید.
 

جمع بندی
با توجه به مطالب بالا و تمامی خودروهایی که در بازار ایران موجود است و به آن آنها اشاره کردیم، از کم استهلاک ترین ماشین جهان در ایران گرفته تا خودروهای داخلی با امکانات قابل قبول می توان چنین برآورد کرد که خودروی کم استهلاک را نمی توان به طور قطع کم خرج نیز نامید. در واقع آنچه اهمیت بیشتری دارد شیوه ی نگهداری و مراقبت از خودرو است. صاحب خودرو با رانندگی استاندارد مقدار زیادی به عمر یک خودرو می افزاید. پس در کنار انتخاب یک خودرو کم استهلاک باید در شیوه ی نگهداری و رانندگی با خودروی خود نیز استاندارد هایی را برقرار کنید تا خودروهای با استهلاک پایین عمر مناسبی نیز داشته باشند.