جالبز

مجله اینترنتی و سبک زندگی

خانه / سلامتی / روانشناسی / اینطوری فکر کردن به گذشته، حالتو خوب میکنه

اینطوری فکر کردن به گذشته، حالتو خوب میکنه

فکر کردن به گذشته

ارتباط فکر کردن به خاطرات گذشته و افزایش سلامت

فکر کردن به خاطرات می تواند حس خوبی را در شما به وجود بیاورد؛ اما شاید خیلی به آن دقت نکرده باشید. بهبود وضعیت روحی، از بین رفتن حس تنهایی و تقویت روابط خانوادگی می تواند نتیجه مرور خاطرات باشد که در این قسمت از جالبز قصد داریم مفصل در مورد آن صحبت کنیم و بگوییم که چگونه کاری کنیم تا این افکار نوستالژی و خاطرات زیبا باعث سلامت بیشتر ما شوند.

به دنبال زمانی برای یادآوری خاطرات باشید

۷۹ درصد مردم به صورت کاملاً طبیعی حداقل یک بار در هفته وارد افکار نوستالژی می شوند و این موضوع با تحقیقات علمی به اثبات رسیده است؛ اما شما مجبور نیستید صبر کنید تا این افکار خودشان به ذهن تان خطور کنند. محققان کشف کرده اند که فکر کردن به خاطرات خوب گذشته فقط به اندازه ۲۰ دقیقه در روز، باعث می شود تا شما حس شادی بیشتری نسبت به قبل داشته باشید.

خاطرات

خاطرات تان را ننویسید

اگر می خواهید از بیشترین فواید فکر کردن به خاطرات گذشته بهره‌مند شوید، بهتر است آن ها را در ذهنتان مرور کنید تا این که بخواهید آن را روی کاغذ بیاورید. محققان دانشگاه کالیفرنیا به این نتیجه رسیده اند که اگر شما به خاطرات تان فکر کنید، تاثیر مثبت بیشتری خواهید گرفت، زیرا باعث می‌ شود که جزئیات را بهتر مرور کنید اما نوشتن از شگفتی و زیبایی آن خاطره کم می کند.

روی صدا و بو تمرکز کنید تا سریع تر به نتیجه برسید

گوش کردن به موسیقی یک راه راحت برای رفتن به افکار گذشته و خاطرات است؛ پس سعی کنید به آواهایی گوش دهید که یادآور دوران بچگی تان هستند؛ همچنین می توانید از بو و رایحه کمک بگیرید که به سرعت و به طور خیلی قوی شما را غرق در خاطرات گذشته می کند و خیلی راحت تر سیگنال های مغزی گذشته را به امروز مرتبط خواهد کرد.

گذشته را با زمانِ حال مقایسه نکنید

شاید همه خاطرات گذشته خوش و مثبت نباشند؛ اما بالاخره اوقاتی در گذشته بوده اند که بهتر از زمان حال می باشند و اگر بخواهید حسرت بخورید و آن روز ها را باهم مقایسه کنید، حس ناراحتی به شما دست می دهد؛ پس بهتر است که تلاشی برای مقایسه نداشته باشید که قطعا حال تان را بد خواهد کرد.

مقایسه

خاطرات تان را با دیگران هم مرور کنید

سعی کنید که با دوستان و اعضای خانواده از خاطرات مشترک تان صحبت کنید. عکس ها و ویدیو های قدیمی را در تعطیلات با هم تماشا کنید یا حتی می‌ توانید از دوستان دوران مدرسه تان بخواهید که کنار یکدیگر جمع شوید تا خاطرات بهتر در ذهن تان مرور شود.

تجربیات خاطره انگیز بسازید

محققان توصیه می کنند؛ به گونه ای زندگی کنید که پر از تجربیات خاطره انگیز باشید و حتی برای رقم زدن این خاطرات پول خرج کنید تا این بتواند به عنوان یک اتفاق خوب در ذهنتان حک شود و بعد ها هم از فواید آن بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *