نتایج یک پژوهش نشان میدهد به اشتراک گذاشتن محتوایآنلاین حتی وقتی منتشرکننده ،آن را نخوانده باشد، آگاهی خیالی او را افزایش میدهد اما لزوماً تاثیری بر دانایی واقعی نمیگذارد
مطالعات اخیر نشان میدهد به اشتراک گذاشتن محتوای آنلاین حتی وقتی منتشرکننده ، آن را نخوانده باشد، آگاهی خیالی (تصوری که فرد از میزان داناییاش درباره یک موضوع دارد) را افزایش میدهد اما لزوماً تاثیری بر آگاهی واقعی (میزان آگاهی واقعی فرد درباره یک موضوع) نمیگذارد. همچنین محققان دریافتند افرادی که آگاهی خیالی آنها با این روش افزایش یافت نه تنها خودشان را درباره موضوع آگاهتر دانستند بلکه در عمل هم طوری رفتار کردند که انگار واقعاً آگاهی بیشتری دارند.
احساس «دانایی خیالی» چطور پدید میآید؟
در عصر دیجیتال، بسیاری از تعاملات اجتماعی از طریق رسانههای اجتماعی صورت میگیرد، جایی که اطلاعات را میتوان «بدون آگاهی» از آنها به اشتراک گذاشت. ما میتوانیم اطلاعات را بدون دانستن محتوایی که به اشتراک میگذاریم در رسانههای اجتماعی منتشر کنیم. آیا چنین به اشتراک گذاشتنی، آگاهی واقعی را هم افزایش میدهد؟ «آدریان اِف. وارد»، نویسنده این مطالعه و دو نفر از همکارانش برای کشف این که به اشتراکگذاریِ محتوا در رسانههای اجتماعی چگونه بر آگاهی خیالی فرد درباره موضوع به اشتراک گذاشته شده اثر میگذارد، مجموعهای از دو مطالعه راهنما و هفت مطالعه اصلی انجام دادند. هدف آنها این بود که بدانند درک ما از این که چقدر درباره یک موضوع میدانیم متاثر از به اشتراکگذاری مطالب درباره آن موضوع در رسانههای اجتماعی است و چه عواملی میزان قدرتمندی این تاثیر را تعیین میکنند؟
نحوه انجام این پژوهش روی هزار دانشجو
گروهی از شرکتکنندگان از طریق پلتفرمهای فضای مجازی انتخاب شدند و گروهی دیگر دانشجویان دوره کارشناسی یک دانشگاه بزرگ در آمریکای شمالی بودند. شمار شرکت کنندگان، هزار و 9 نفر بود. این مطالعات شامل مجموعهای از موقعیتهای به دقت طراحیشده میشد که در آنها مطالب متنیِ مختلف در اختیار شرکت کنندگان قرار می گرفت و از آنها خواسته می شد این مطالب را پس از خواندن با درجات مختلف یا بدون خواندن به اشتراک بگذارند. پس از این پروسه، محققان آگاهی خیالی شرکتکنندگان را درباره مطالب ارزیابی کردند، به این صورت که از آنها خواستند درباره میزان آگاهیشان از موضوع به اشتراک گذاشته شده در قیاس با دیگران صحبت کنند. آگاهی واقعی هم به این صورت ارزیابی شد که از آنها خواستند به پرسشهای چندگزینهای درباره آن موضوع پاسخ دهند. نتایج مطالعاتِ راهنما تایید کرد که مردم گاهیاوقات در رسانههای اجتماعی پستهایی را به اشتراک میگذارند و تمایل دارند افرادی که موضوعی را پست میکنند، آگاهی بیشتری درباره آن موضوع داشته باشند. نتایج این مطالعه نشان داد، به اشتراک گذاشتن یک مقاله آنلاین با افزایشِ آگاهی خیالی ارتباط دارد، اما ربطی به آگاهی واقعی ندارد. محققان نتیجه گرفتند این ناهمبستگی میان آگاهی خیالی و واقعی نشاندهنده این است که از رابطه مثبت میان به اشتراک گذاشتن و آگاهی خیالی نمیتوان نتیجه گرفت که به اشتراک گذارندهها آگاهی بیشتری از خوانندگان محتوا دارند. نتایج این مقاله در مجله Consumer Psychology منتشر شد.