پدال/ این روزها گروه جگوار-لندروور اوضاع خوبی ندارد زیرا فروش این گروه سال گذشته ۲۴ درصد کاهش داشته که دراینبین جگوار با ۳۷ درصد، کاهش فروش بیشتری داشته است. به همین دلیل، این گروه بریتانیایی تصمیماتی مثل لغو پروژهٔ توسعهٔ نسل جدید جگوار XJ و کاهش ۲۵ درصدی تولید هردو برند جگوار و لندروور را گرفته است. حال نیز خبر دیگری از تغییرات این گروه منتشر شده که صادقانه بگوییم کمی نگرانکننده است.
به گفتهٔ مدیر مالی ارشد JLR «آدریان ماردل»، توسعهٔ محصولات جدید جگوار روی پلتفرم MLA به پایان رسیده است. این پلتفرم با طراحی ماژولار برای تجهیز به هر قوای محرکهای از تمام الکتریکی گرفته تا درونسوز در نظر گرفته شده و قرار بود جگوار XJ جدید روی آن ساخته شود. علاوه بر این، قرار بود کراساوور مورد انتظار J-Pace هم از این پلتفرم استفاده کند اما حالا لغو توسعهٔ محصولات روی این پلتفرم به این معنا است که احتمالاً پروژهٔ J-Pace هم قبل از شروع لغو شده است. یکی دیگر از قربانیان برنامههای جدید JLR نیز شاسیبلند الکتریکی لندروور است که اصطلاحاً رود روور نامیده میشد.
اما با اینکه پلتفرم MLA در جگوار کنار گذاشته شده، در لندروور برای ساخت محصولات بزرگتر مورداستفاده قرار خواهد گرفت اما دیگر برای قوای محرکه تمام الکتریکی در نظر گرفته نخواهد شد. به نظر میرسد JLR با این تصمیم میخواهد سرمایهٔ موردنیاز برای توسعهٔ یک معماری الکتریکی جدید و اختصاصی را فراهم کند که فقط برای محصولات تمام الکتریکی مورداستفاده قرار خواهد گرفت. البته این پلتفرم قابلیت تجهیز به قوای محرکهٔ هیبریدی را هم دارد اما صرفاً برای پیشرانههای درونسوز استفاده نمیشود. گفته شده JLR بیش از ۱.۴ میلیارد دلار سرمایهای که قبلاً برای پلتفرم MLA و محصولات آن در نظر گرفته بود را روی این پلتفرم الکتریکی جدید خرج خواهد کرد.
از سوی دیگر، JLR به دنبال کمک گرفتن از شرکای خود برای توسعهٔ یک پلتفرم الکتریکی جدید برای محصولات آیندهٔ جگوار است. این یعنی جگوار فعلاً پلتفرمی برای جایگزینی با MLA در دست توسعه ندارد یا اگر طرحی دارد، بودجهٔ لازم برای توسعهٔ آنرا ندارد. درهرحال، این برای برندی که میخواهد تا سال ۲۰۲۵ تمام الکتریکی شود هرگز خبر خوبی نیست. در همین حال، گفته میشود جگوار قصد دارد به سطح بالاتری از بازار حرکت کند و به رقیب مستقیمی برای بنتلی و آستونمارتین تبدیل شود. به همین دلیل، در این برند بریتانیایی برنامههای بزرگی برای کاهش تنوع مدلها و کاهش تیراژ تولید وجود دارد. درهرحال چیزی که هماکنون بهطور قطعی میتوانیم بگوییم این است که آیندهٔ JLR خصوصاً در مورد جگوار کاملاً متزلزل به نظر میرسد.