پدال/ دهه ۹۰ میلادی بهترین دوران خودروهای اسپورت ژاپنی بوده است. در آن دوران شاهد عرضاندام تویوتا سوپرا، مزدا RX-7، میتسوبیشی ۳۰۰۰GT و نیسان ۳۰۰ZX بودهایم. تنها دو خودرو از محصولات یاد شده همچنان زنده هستند هرچند فاصلهای ۱۷ ساله بین سومین و چهارمین نسل سوپرا وجود داشته است. البته خودروی Z نیسان هم با فاصلهای ۷ ساله بین دو نسل مواجه بوده است. سال بعد نیز قرار است نسل جدید نیسان Z رونمایی شود.
اما ۳۰۰ZX Z32 که از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۶ در آمریکا عرضه شد یکی از زیباترین خودروهای اسپورت ژاپنی در طول تاریخ محسوب میشود. این خودرو همچنین یکی از اولین محصولات تولیدی است که کار طراحی آن با نرمافزار CAD صورت گرفته است. تصمیم برجسته نیسان برای طراحی این خودرو به خوبی جواب داده است. ۳۰۰ZX حتی امروز نیز زیباست که دلیل آن پروفایل گرد و پهن میباشد. همانند نسلهای پیشین Z، این خودرو مدلی ۲+۲ بوده و اکثر نسخههای آن بهصورت T-top تولید شدهاند.
زیر کاپوت این خودرو پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۲۲۲ اسب بخار قرار داشته اما نسخه توئین توربوی نیسان بود که دلهای طرفداران را ربود. قدرت مدلهای توئین توربو به ۳۰۰ اسب بخار رسید و این مدلها همچنین دارای سیستم تعلیق قابل تنظیم در دو حالت و همان سیستم فرمان پذیری چهار چرخ بکار رفته در R31 اسکای لاین بودند.
نیسان در طول زمان اقدام به بهبود ۳۰۰ZX کرده و برای مثال در سال ۱۹۹۲ نسخه کانورتیبل دو نفره آن را معرفی نمود. مدل هاردتاپ بجای طراحی چهارنفره T-top فقط بهصورت دونفره در دسترس بود هرچند قیمت این نسل از نیسان Z پایین نبود. قیمت خودرو در سال ۱۹۹۰ از حدود ۳۰ هزار دلار شروع میشد که امروز حدود ۶۰ هزار دلار میشود. در سال آخر تولید هم قیمت خودرو به ۵۰ هزار دلار رسید که با تورم امروز چیزی حدود ۱۰۰ هزار دلار میباشد.
تعجبی ندارد که ۳۰۰ZX محبوبیت زیادی بین تیونرها داشت به گونهای که یافتن نسخه دستنخورده آن در بازار کار سختی محسوب میشود. چند ماه پیش یک مدل فابریک با کارکرد کم در بازار عرضه شد و فروشنده قیمت ۳۰ هزار دلاری را برای آن تعیین کرد. البته افراد معدودی اقدام به خرید یک خودروی ۳۰ ساله با چنین قیمتی میکنند.
اما حالا یک دستگاه ۳۰۰ZX 1990 توربو با قیمت ۵۶۰۰ دلار در حراجی عرضه شده است. این خودرو کاملاً فابریک بوده هرچند کارکرد آن بالای ۱۸۰ هزار کیلومتر عنوان شده است.