دنیای خودرو/ سالهاست بازار سدانهای نیمهلوکس کشور در اختیار برندهای کرهای است. البته بسیاری از برندهای چینی طی این سالها نیز قصد راهیابی به این بخش از بازار را داشتند. هرچند نمونههای موفقی هم مشاهده شده است، اما باز هم این کرهایها هستند که توانستهاند جایگاه باثباتی برای خود در این رده بهدست آورند.
سالهاست بازار سدانهای نیمهلوکس کشور در اختیار برندهای کرهای است. البته بسیاری از برندهای چینی طی این سالها نیز قصد راهیابی به این بخش از بازار را داشتند. هرچند نمونههای موفقی هم مشاهده شده است، اما باز هم این کرهایها هستند که توانستهاند جایگاه باثباتی برای خود در این رده بهدست آورند.
کیا اپتیما و هیوندای سوناتا را میتوان مهمترین بازیگران این عرصه دانست که از سالهای دور موفق به سهمخواهی از بازار کشور شدهاند. این دو رقیب دیرینه همواره به رقابت با یکدیگر پرداخته و برای تکامل مسیری پر پیچ و هم را پشتسر گذاشتهاند. اما ازسویدیگر شباهتهای فنی و ساختاری که میان این دو خودرو وجود دارد، باعث شده است فضای رقابتی میان آنها به شدت محدود شود و انتخاب را برای علاقهمندان به امری دشوار تبدیل کند.
در ایران نیز به سختی میتوان محبوبیت اپتیما یا سوناتا را سنجید. زیرا هر دو خودرو با تیراژ قابلتوجه به بازار عرضه شدهاند و هر یک از آنها طرفداران بسیاری دارند. بههمیندلیل این سدانها چهرهای شناختهشده هستند که حتی اگر با پلاک گذرموقت هم در خیابانها تردد کنند، چندان توجه عابران و رهگذران را جلب نخواهند کرد. بهتازگی یک دستگاه کیا اپتیما JF مشکیرنگ با پلاک گذرموقت در تهران دیده شد. البته احتمال دارد از یکی از مناطق آزاد جنوب راهی خاک اصلی کشور شده باشد.
تاریخچه
نخستینبار کیاموتورز در سال 2000 میلادی نسل اول اپتیما با کد اتاق MS را به بازار معرفی کرد. این محصول تا سال 2005 روی خط تولید کرهایها قرار داشت و سرانجام در همان سال نسل دوم اپتیما بهصورت رسمی معرفی شد. نسخه فیسلیفت این نسل در سال 2008 به بازار معرفی شد که اتفاقا چندماه پس از آغاز عرضه به بازار ایران نیز راه یافت. سومین نسل اپتیما در سال 2010 با کد اتاق TF، ادامهدهنده راه نسلهای پیشین خود بود و برای اولینبار میزبان قوای محرکه هیبرید در سال 2011 شد.
نسل چهارم آن با کد اتاق JF؛ ازجمله پرفروشترین نسلها به شمار میرود و بهدلیل تغییرات اساسی در ساختار و طراحی، بسیار موردتوجه قرار گرفت. درنهایت پنجمین و آخرین نسل از اپتیما در سال 2019 با کد اتاق DL3 به بازار معرفی شد که بهعنوان یکی از جنجالیترین و مدرنترین محصولات کیا در بازارهای جهانی شهرت یافته است.
چهرهای پخته اما جذاب
از ویژگیهای بارزی که در محبوبیت نسل چهارم اپتیما تاثیرگذار بوده، طراحی مدرن و با اصالت است زیرا سبب شده چهره این سدان کرهای پختهتر از هر زمان دیگری بهنظر برسد. این موضوع در تمام بخشها ازجمله ظاهر و طراحی فضای کابین بهخوبی مشاهده میشود.
در نمای جلو چراغهای کشیده در طرفین جلوپنجره مشبک، ظاهری تهاجمی به این خودرو بخشیده است. در نمای جانبی نیز با طراحی ساده اما جذابی روبهرو هستیم زیرا بهخوبی توانسته است هماهنگی لازم بین روحیه اسپرت و خانوادگی اپتیما را برقرار کند. اما در نمای عقب چراغها با تغییرات اندک فقط کمی باریکتر و کشیدهتر شدهاند که این موضوع با توجه رقابت نزدیک با هیوندای سوناتا و برخی دیگر از رقبای اروپایی، کاملا توجیهپذیر خواهد بود.
در کابین نیز شاهد بهبود و ارتقای کیفی متریال مصرفی هستیم. البته طراحی این بخش بانهایت دقت و ظرافت انجام شده است. زیرا کنسول میانی با انحراف حدود 10درجهای به سمت راننده متمایل است که کاربری را برای آن آسانتر میکند.
امکانات رفاهی و آپشنها
کیا اپتیما یکی از خودروهای پرفروش بازار است و بهدلیل امکانات رفاهی متعدد، بسیار موردتوجه خریداران قرار دارد. نمونههای فولآپشن این خودرو از امکاناتی مانند ایربگهای جلو، جانبی، پردهای، همچنین سیستمهای ترمز و پایداری شامل ABS، EBD، BAS TCS و.. سیستم ورود و استارت بدونکلید، سامانه هشدار نقاطکور، سیستم پارک اتوماتیک، چراغ و برف پاککن هوشمند، ترمزدستی الکترونیکی، نشانگر باد تایرها، آینه الکتروکرومیک، تهویه صندلیهای جلویی و گرمکن تمام صندلیها، سقف پانوراما و سانروف چندحالته، درِ صندوق هوشمند، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، چراغشور، سیستم هشدار خروج ازخط، شیفترهای پشت فرمان، اتوهلد و شارژر بیسیم و… بهره میبرد. این در حالی است که خودرو موردنظر ازنوع کمآپشن، فاقد بسیاری از امکانات یادشده و درواقع از امکانات رفاهی پایه و اولیه برخوردار است.
مشخصات فنی قوای محرکه
این کیا اپتیما دارای یک موتور 4سیلندر تنفسطبیعی 2.4لیتری است که میتواند حداکثر 177 اسببخار در 6هزار دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 231نیوتونمتر در 4 هزار دور در دقیقه تولید کند. این نیرو از طریق جعبهدنده 6سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود.
طبق اعلام رسمی کمپانی کیاموتورز، شتاب صفر تا یکصد کیلومتر این سدان نیمهلوکس کرهای حدود 9.5ثانیه است که باتوجه به نوع پیشرانه و وزن حدود 1.4تنی، قابلقبول به نظر میرسد. هرچند این سدان کرهای در برخی بازارها ازجمله بازار داخلی کرهجنوبی با پیشرانه 1.6لیتری توربوشارژ نیز عرضه میشود که به مراتب عملکرد بهتری از خود نشان میدهد.