پایگاه اطلاع رسانی دولت/ سخنگوی دولت در نشست خبری در واکنش به اینکه گفته شده خزانه سومی به نام “حساب خاص”، درست شده، گفت: هیچ بند، عنوان و حسابی به نام “بودجه خاص” نداریم و این، فقط یک “بیان لفظی” و مبتنی بر “اولویت بندی” است. صراحتا تاکید میکنم بودجه یا حساب خاص، صرفا یک لفظ برای پروژه های نیمه تمامِ با اولویت است و تخصیص آن هم مثل همه تخصیصها از سوی سازمان برنامه و بودجه داده میشود.
مهمترین بخش اظهارات علی ربیعی به شرح زیر است:
واکنش به هجمهها علیه دولت و هشدار صریح رهبر انقلاب
* امروز در داخل کشور عزیزمان ایران، همان گونه که رهبری معظم نیز در دیدار با اعضای ستاد ملی کرونا مطرح کردند، نیازمند شناخت عمیق از مهمترین مسائل و اقدامات یکپارچه بین ملت و حاکمیت هستیم.
* همچنین بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تقارن با هفته وحدت، معنابخش مسیر پیش روی قوا، انسجام ملی و پشتوانه پشت سر گذاشتن بحرانهایی است که کشور در این مقطع با آن مواجه میباشد.
* در هفته های اخیر شاهد هجمههای ناجوانمردانه زیادی به دولت بودیم.
* اگر این رویه ناصواب ادامه داشت و به جامعه تسری می یافت، قطعا آسیبهای جبرانناپذیریی تحمیل میکرد؛ آسیبهایی که فکر می کنم وحدت و یکپارچگی کشور را نشانه گرفته بود و اگر با هشدار صریح رهبر انقلاب متوقف نمیشد، تضعیف ما را در مسائل جهانی و منطقه موجب میشد و نهایتا باعث انشقاق ملی نیز میگردید.
* همان طور که رهبر انقلاب فرمودند باید بین نقد و اهانت تفکیک قائل بود.
نقد بخشی از ادب جمهوریت است.
* اهانت و هتک حرمت نیز ناقض ادب اسلامی است و رهبری با درکی عمیق از هر این دو مولفه، نسبت به نارسایی که در حال شکلگیری بود، هشدار دادند.
* نارسایی که اخلاق سیاسی و انسجام ملی را نشانه گرفته بود.
* از مقام معظم رهبری به خاطر روشنگریهای مبتنی بر بینش اسلامی و منطق حکمرانی که همواره رهنمون داشتهاند؛ سپاسگزارم.
* دولت نیز همچون گذشته خود را مقید و موظف به تبعیت از رهنمودهای ایشان دانسته و امیدواریم توجه به رهنمونهای اخیر ایشان در شرایط فعلی کشور ، مورد اهتمام همه ارکان و گروهها قرار بگیرد.
* همچنین تصمیماتی که در ستاد ملی کرونا که با حضور مقام معظم رهبری اتخاذ شد ما را وارد مرحله جدیدی کرده است.
پاسخ به شائبه در خصوص یک حساب خاص
* واقعیت این است که ما هر روز با حرفهای جدیدی مواجهایم.
* مثلا گفته شده سه خزانه وجود دارد! باید بگویم که این ادعا اساسا غلط است و یک خزانه بیشتر در کل کشور نداریم و همه درآمدها نیز در خزانه کل کشور است.
* اینکه میگویند خزانه سومی به نام “حساب خاص”، درست شده، کذب محض است.
* هیچ بند، عنوان و حسابی به نام “بودجه خاص” نداریم و این، فقط یک “بیان لفظی” و مبتنی بر “اولویت بندی” است.
* هدف از بیان آن هم یعنی اجرای طرحها و پروژههای نیمه تمام که دارای اولویت هستند.
* بنابراین مجددا تاکید میکنم این، بیشتر یک لفظ و عنوان برای برخی مصارف است و نه یک حساب یا پولِ در اختیار.
* متاسفانه برخی طوری القا کردهاند که چنین برداشتی در افکار عمومی به وجود آمده است.
* این شبهه نیز به شکل جفاگونهای طرح شده که البته برای دولت تازگی ندارد و در طول این سالها بارها با چنین بداخلاقیهایی مواجه بوده است.
* صراحتا تاکید میکنم بودجه یا حساب خاص، صرفا یک لفظ برای پروژه.های نیمه تمامِ با اولویت است. تخصیص آن هم مثل همه تخصیصها از سوی سازمان برنامه و بودجه داده میشود.
* شبهه دیگری مطرح و ادعا شده خزانه دومی هم تحت عنوان خزانه سازمان هدفمندی یارانهها وجود دارد! این نیز کاملا کذب و نادرست است.
* افرادی که این شبهه را مطرح کردهاند به خوبی میدانند آنچه که بعنوان خزانه دوم میگویند، مربوط به سازمان هدفمندی یارانه ها و تبصره ۱۴ قانون بودجه است.
* در این باره لازم است دو نکته را بگویم . اول اینکه سازمان هدفمندی یارانهها نه در دولت ما بلکه در دولت قبل ایجاد شده و هیچکس هم به آن معترض نبوده است. ضمن آنکه تخصیص آن هم کاملا تحت نظر سازمان برنامه و بودجه است. نکته دیگر که جالب است بدانید آنکه افرادی که امروز چنین شائبهای مطرح میکنند، در گذشته کاملا در فرایند تصمیمگیری و تصویب آن بوده و نقش داشته و موافق آن هم بودهکاند .برای همین تعجب میکنیم که چنین شبهات نادرستی از سوی برخی افراد که از قضا از مطلعین امر هستند، گفته میشود.
* قاطعانه اعلام میکنم هیچ پولی خارج از خزانه واحد نداریم.
چشمانداز پایان کرونا
* تاثیر گذاری کرونا بر عرصههای سلامت، اقتصاد و جامعه و حتی امنیت هر روز ابعاد جدیدی یافته و در حال گسترش است.
* تصور آنکه کرونا در چند ماه به پایان خواهد رسید، امروز به یک خوشخیالی خطرناک میماند.
* برخی حتی چشم انداز ۳ ساله برای دستیابی و امنیت عمومی را مطرح می کردند و برخی کرونا را ویروس ماندگار مانند آنفولانزا برای آن به کار بردند.
* ما با خصوصیات بحرانی با طول زمان زیاد و اثر شدید و ریسک بالا و پرمخاطره روبرو هستیم.
* جهش ویروس غیرقابل پیش بینی است.
* امروز اگر ما تا دیروز با دو متغیر جان – سلامت و جان – معیشت روبرو بودیم امروز ابعاد روانی و اجتماعی و امنیت اجتماعی به آن افزوده شده است.
* ما نیازمند حکمرانی مبتنی بر کرونا هستیم.
* ما در سطح بالایی از نظم ساختاری و نظم اجتماعی و نهادینه شدن رفتارهای مبتنی بر مقابله با کرونا هستیم.
* بی توجهی و عدم همراهی با پروتکلها و دستورالعملهای بهداشتی بنابر تحقیق صورت گرفته و همچنین تغییرات جهشی در ویروس که ضریب ابتلا را از ۱.۳ به ۱.۹رسیده است باعث افزایش ابتلا به آن شده است.
* در دنیا هم وضعیت مشابهی را داریم.
* برخی از کارشناسان ما معتقدند ویروسی که از چین تسری پیدا کرد با ویروسی که از غرب و اروپا است متفاوت تر است.
تخصیص ۶۰ میلیارد تومانی به بحث مطالعات و تحقیقات علمی در حوزه بهداشت
* دولت در یک مرحله فقط ۶۰ میلیارد تومان به بحث مطالعات و تحقیقات علمی در حوزه بهداشت و درمان تخصیص داده است.
* خوشبختانه مقالات علمی زیادی از سوی ایرانیان در جهان منتشر شده است.
* ما با طرحهای تحقیقاتی سازمانی بهداشت جهانی مشارکت داریم.
* آخرین بررسی سازمان بهداشتی این است که هیچ یک از داروها تاثیر چندانی ندارد و راهی جز بهداشت و پیشگیری نداریم.
برنامه و اقدامات کرونایی دولت
* ما امروز نیازمند برنامهریزی حداقل برای یک سال آینده هستیم.
* مطالعات نشان میدهد عامل جمعیت در سنین بالا، دیابت، فشار خون، چاقی، بیماریهای قلبی و عروقی در ایران منجر به افزایش تعداد مرگ و میر شده است.
* دولت اقدامات خود را برای تولیدات مورد نیاز ادامه داده است.
* امروز روزانه ۲۱ میلیون عدد ماسک تولید می کنیم.
* تجهیز و اضافه کردن تختهای بیمارستانی را در دست اقدام داریم.
* توجه دولت به فضای مجازی و دولت الکترونیک در این ایام به ما کمک کرد.
* سرعت بخشیدن به دولت الکترونیک یکی از اقدامات زیرساختی برای مقابله با گسترش ویروس است.
* کمک به زندگی اقشار آسیب دیده از کرونا از موضوعات مهمی است که این روزها در دستور کار دولت قرار دارد.
* رسیدگی به افرادی که مشاغل آزاد داشتند و مشمول هیچ بیمهای نبودند و شناسایی این افراد توسط وزارت رفاه صورت گرفته و در یک مرحله هم به ۳ میلیون از این افراد بسته غذایی تخصیص یافت و چگونگی کمک به آنها در دستور کار قرار دارد.
* باید زنجیره شیوع شکسته شود.
* مبدا شکستن زنجیره راه اصلی مقابله با شیوع است.
* بیماران قطعی با انضباط بیشتری مورد نظر قرار خواهند گرفت و قرنطینه برای آنها اجباری است.
* اطرافیان و افراد مورد تماس نیز باید مورد آزمایش قرار گیرند.
* تصمیماتی در زمینه تعطیلیهای ناگریز برای شکستن زنجیره اتخاذ شد و همراه با کنترل مراکز دنبال خواهد شد و در صورت لزوم در مورد تداوم زمانی و گسترده کردن طبقه بندیها تصمیمگیری جدید خواهد شد.
انتخابات آمریکا و اما و اگر بازگشت به برجام
* شرایط ما برای انجام کامل تعهدات در برجام روشن است.
* هرگز نباید فراموش کنید که کاهش تعهدات ایران در واکنش و پاسخ متناسب به خروج آمریکا از برجام و ممانعت آمریکا از انجام تعهدات سایر کشورهای عضو برجام بوده است.
* ما از ابتدا مکرراً یادآوری کردهایم که کاهش تعهدات ایران برگشت پذیر بوده و به محض انجام تعهدات توسط سایر طرفها، جمهوری اسلامی ایران نیز بلافاصله به سطح پیشین انجام تعهدات خود باز خواهد گشت.
* انتظار میرود که تقدم و تأخر بازگشت به تعهدات، متناسب با همان تقدم و تاخری باشد که در زمان توقف انجام تعهدات انجام گرفت.
* برای ما فرقی ندارد که کدام رئیس جمهور در آمریکا تصمیم به بازگشت به برجام خواهد گرفت و مانع تراشی برای انجام تعهدات دیگران را متوقف خواهد کرد.
* هر رئیس جمهوری که چنین تصمیمی بگیرد از آن استقبال میکنیم.
* لازم است که آمریکا همزمان با بازگشت به توافق برجام، آماده پاسخگویی نسبت به خسارتهایی باشد که در طول زمان خروج از توافق به مردم ایران تحمیل کرده است و البته باید آماده سپردن تعهدات دیگری درباره عدم تکرار این قبیل قانون شکنیها نیز باشد.
آخرین وضعیت ارزهای بلوکه شده
* کره جنوبی همچنان برای بازگشت ارزهای بلوکه شده هماهنگی لازم را ندارد البته مسیر جزئی برای دارو باز کردند اما ناکافی است.
* اقداماتی برای بازگشت ارزهای بلوکه شده انجام شده که بنا به ملاحظاتی بهتر است نام این کشورها اعلام نشود.
کارگروه رونق تولید و نظر دولت در خصوص ابطال واگذاری ها
* آنچه در جلسه کمیته رونق تولید مطرح شده است این بوده که تمام افراد و دستگاه های مختلف از چند منظر درمورد خصوصی سازی صحت و عدم صحت آن اظهار نظر می کنند .
* تعدادی از نمایندگان مجلس به یکی از این محیط ها رفته و در جمع اظهار نظر کرده اند، این وضعیت کشور داری نیست.
* خصوصی سازی روال خاص خود را دارد ، واگذاری آن با حضور نهادهای مختلف از جمله نهادهای مدنی همانند اتاق بازرگانی و… تصمیم گیر می شود و هر گونه ابطال هم باید بر اساس شورای حل اختلاف صورت می گیرد.
* اصرار دولت تنها اجرا قانون است و به هیچ عنوان در صورتی که ابطال طبق قانون باشد، از آن جلوگیری نمی کند.
تاثیر کرونا بر اقتصاد
* مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا مختص ایران نیست و قطعا این تاثیر بر اقتصاد جهانی در آینده بیشتر نمایان خواهد شد.
* مطالعات اولیه نشان داد که کرونا حدود ۶ میلیون شغل را در ایران تهدید میکرد که در صورت عدم توجه با تعطیلی مواجه می شدند.
* از این ۶ میلیون شغل احصا شده ۵.۳ میلیون در مشاغل رسمی ۵.۲ میلیون در مشاغل غیررسمی فعالیت میکنند. استراتژی حفظ توامان معیشت و سلامت و افزایش تولید بسیاری از این مشاغل تا به امروز حفظ شده است.
* با معرفی ۵۴۴ هزار کارگاه به بانک ها رقمی بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به آنان پرداخته است. این کارگاهها حدود یک میلیون و شش هزار شغل را پوشش میدادند.
* بررسیهای دولت نشان داد یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از تابستان از بازار کار خارج شده که ۲۴۰ هزار نفر از آنها در همان مرحله اول بیمه بیکاری دریافت کرده و ۸۵۰ هزار نفر نیز تا کنون ثبت نام کرده اند. با همان سیاست بازگشایی همراه با پروتکل تعدادی از این افراد به کار خود بازگشته اند که درخواست ۱۶۹ هزار نفری برای بیمه بیکاری در مرحله جدید به معنای بازگشت به کار بخشی از بیکار شدگان به دلیل کروناست.
* وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ۴ میلیون نفر را شناسایی کرده که فاقد هرگونه بیمه ای هستند. این افراد بیشتر در مشاغلی همچون پیک موتوری ها یا مشاغل روزمزد هستند.
* ۳ میلیون نفر از این افراد در چهار مرحله تحت پوشش بسته های غذایی قرار گرفته و قرار شد مبلغ ۶ میلیون تومان وام کم بهره به این افراد تخصیص داده شود که تاکنون ۳۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند.
اقدام دولت درباره توصیه رهبر انقلاب
* مساله امروز دولت حمایت از گروههای ضعیف جامعه و اقشاری است که که درآمد ناکافی و مشاغل غیر رسمی و روزمره دارند. همچنین سه میلیون داوطلب شغل بیکار نیز مساله ماست.
* دولت با دقت و ظرافت تک تک این افراد را شناسایی کرده و نسبت به وضعیت آنها نگران است.
* شاید به دلیل نداشتن دسترسی به منابع مالی و تحریم ها نتوانیم با ظرفیت تمام از این افراد حمایت کنیم ولی همانگونه که مقام معظم رهبری به درستی بر حمایت از این گروه تاکید کردند از روز شنبه و بعد از جلسه ستاد ملی کرونا با معظم له جلسات متعددی در وزارت تعاونُ کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه شکل گرفته و قطعا راه حل مناسب و حمایت درستی از این افراد خواهیم داشت.
* جمعیت فعال کشور ۲۷ میلیون است.
* جمعیت شاغل حدود ۲۴ میلیون است.
* نیروی کار شاغل کشوری و لشکری به علاوه افراد با درآمد بالا حدود ۱۲ میلیون نفرند.
* حدود ۶ میلیون نفر تحت پوشش برنامه های حمایتی و معیشتی قرار دارند. (جمع این ها می شود ۱۸میلیون). ضمن این که ۲۰ میلیون خانوار هم وام یک میلیون تومانی کرونا دریافت کردند و بسته های کالایی هم ارایه شد.
* بنابراین ۶ میلیون شاغل رسمی و غیررسمی در معرض آسیب شدید از کرونا داشته ایم. ما از اسفندماه کوشش کردیم این شش میلیون نفر را تحت پوشش قرار بدهیم.
* ۷۳۰ هزار نفر از ۸۵۰ هزار نفری که در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کردند، مشمول بیمه بیکاری شدند و به آنها پرداخت شد. به اضافه حدود ۲۵۰ هزار نفر که از قبل بودند. همه این ۷۳۰هزار نفر به جز ۱۶۹ هزار نفر به کار برگشته اند.
* حدود ۲۰هزار میلیارد تومان به صورت وام ۱۲ درصدی به کسب و کارها و شاغلین ۱۴ رسته بیشترین آسیب دیده اختصاص یافت که تاکنون ۱۴هزار میلیارد تومان با پوشش اشتغال ۱.۱ میلیون نفر به بانک ها برای دریافت وام معرفی شدند.
* توجه ویژه مقام معظم رهبری به بیکارانی است که تحت پوشش بیمه بیکاری نیستند و از جایی هم مستمری دریافت نمی کنند. جمع بیکاران براساس داده های مرکز آمار حدود ۳ میلیون نفر است.
* برخی از این ها قبلا شاغل بودند بیمه هم داشتند ولی الان ندارند. برخی قبلا شاغل بودند و لی از اول بیمه نبودند. برخی هم اساسا از ابتدا بیکار بودند مانند کسی که خدمت سربازیش تمام شده و بیکار مانده است. برای این دسته از بیکاران تیمی متشکل از وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی در حال تدوین یک برنامه منسجم هستند. این برنامه ۳ ویژگی دارد:
۱-شناسایی همه افراد هدف به گونه ای که کسی که مستحق است جا نماند
۲-حمایت اختصاصی مانند مستمری یا بیمه بیکاری به آنها تعلق گیرد.
۳-کسانی که در درون بازار کار (جزء جمعیت فعال) نبوده اند به اشتباه وارد این جمع نشوند.
* به طور مشخص سازمان تامین اجتماعی در مورد این ها مسئولیت خواهد داشت.
* به هرحال خود این هدفگیری گروهی که از حمایت های دولت جا مانده بودند نشانه دقت نظر مقام معظم رهبری است.
ادعای دخالت ایران در انتخابات امریکا
* وزارت امور خارجه پیگیر ادعای بی اساس در خصوص دخالت ایران در انتخابات آمریکا بوده است و سفیر سوئیس احضار شد. ملتها باید در انتخابات سرنوشت خود آزادانه و بدون دخالت دیگر کشورها مشارکت کنند.
* هیچ ناظر بین المللی این دروغ را باور نکرد.
نتیجه لوایح FATF
* متاسفانه علیرغم همه هشدارهایی که دولت در خصوص بوجود آمدن مشکلات قابل پیش بینی در حوزه مالی در صورت عدم تصویب لوایح FATF داد، این لوایح مورد تصویب قرار نگرفت و این امر مشکلاتی در مراودات اقتصادی و مالی ما با دنیا حتی با کشورهای دوست همچون روسیه و چین بوجود آورده است.
* مدتی است که بانک اچ اس بی سی در مواجهه با درخواست گشایش حساب ایرانیان امتناع می ورزد.
* برخی مدیران بانکی در آلمان نیز با استناد به قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، ریسک همکاری با اتباع ایران را افزایش داده اند و خواستار بستن برخی حساب ها شده اند.
* هر چند رفتار تبعیضآمیز در ارائه خدمات مالی به ایرانیان با توسل به ابزار فشار FATF به هیچ وجه قابل توجیه نیست و رویه وزارت متبوع برای توقف این رفتارها، همواره پیگیری آن از طرق گوناگون و توصیه اتباع به طرح دعاوی حقوقی علیه این موسسات مالی بوده، لیکن نمی توان آثار علمی این مشکل تراشی ها در زندگی روزمره اتباع کشورمان را نادیده گرفت.
* همپوشانی وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF و شرارت های آمریکا در اعمال تحریم ها، کاملاً به سود رژیم ترامپ تمام شده و آمریکا تلاش دارد که با مقصر جلوه دادن ایران در عدم پذیرش استانداردهای FATF از زیر بار مسئولیت وارد کردن فشار مضاعف بر مردم شانه خالی کند.
* سیاست فشار حداکثری آمریکا علت اصلی و اولیه بروز مشکلات فعلی نظام مالی کشورمان محسوب می گردد و با فرض بقای تحریم ها، حتی با پیاده سازی استانداردهای مذکور نمی توان گشایش بزرگی در بخش پولی و بانکی متعارف کشور متصور بود، لکن به هر روی محدودیتهای اعمالی FATF در این شرایط بر پیچیدگی اوضاع می افزاید.
* عدم پذیرش استانداردهای FATF دستاویزی برای سرپوش گذاشتن بر جنایات تحریمی آمریکا فراهم کرده است ولی دولت مصمم است که نه اجازه چنین سوء استفاده ای را به آمریکا بدهد و نه در برابر بی توجهی به اهمیت FATF در برخورداری از تعامل های سازنده و مثبت مالی و بانکی با جهان بی اعتنا بماند.
تشکیل قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا
* تنوع کار کمیته ها بیشتر خواهد شد.
* امروز کمیته سلامت و تحقیقات علمی ابعاد جدیدی یافته است.
* کمیته امنیتی و اجتماعی الزامات و تصمیمات جدیدی را پیدا کرده و نیازمند سختگیری و قواعد انضباطی هستیم
* در چنین وضعیتی معمولا دستگاههای اجرایی اولویت اصلی را عرصه های مرتبط با خود می دانند. بنابراین نوعی دیدگاههای متفاوت نیز پدید می آید که طبیعی است.
* مطالعات اجتماعی کرونا یکی از الزامات این روزها است. آثار آن بر زندگی اجتماعی مردم روزبروز عمیق تر می شود از قبیل کودکانی که به مدرسه نمی روند.
* آثار اقتصادی کرونا با هم پوشانی تحریم در ایران نیازمند تصمیمات مداوم و پیگیری آن هست.
* به نظر می رسد مقام معظم رهبری با توجه به این ضرورتها و شرایط، نیاز به پیگیری مصوبات و اجرایی شدن آنها و ایجاد هماهنگی را در قالب تشکیل یک قرارگاه عملیاتی ذیل ستاد ملی کرونا مطرح نمودند.
رییس جمهور بزودی فردی را به عنوان مسئول قرارگاه تعیین خواهد کرد.
* چون بیشتر تصمیمات ما در حوزه اقتصادی، اجتماعی، انتظامی و محدود سازی و سلامت و رعایت پروتکل ها است بدیهی است فردی توسط رییس جمهور انتخاب می شود که بتواند با اختیار کامل این حوزه ها را هماهنگ کند.
برنامه دولت برای اعمال گسترده تر سیاست قرنطینه
* تعطیلی طولانی مدت در هیچ کشوری به صورت سراسری و طولانی مدت انجام نگرفته است و سیاستهای قرنطینه سازی در کنار دیگر اجزای سیاستهای بهداشتی همچون استفاده از ماسک، غربالگری و انجام تست بیشتر باید مورد استفاده قرار گیرد.
* معتقدیم اگر بتوانیم تست های بیشتر گرفته و نزدیکان فرد مبتلا را قرنطینه کنیم بسیار بهتر از قرنطینه شهر است.
* ستاد ملی کرونا با معیارهای علمی مشاغل ۲ و ۳ و ۴ را تعطیل کرده که جز بالاترین سطوح تعطیلی است.
* در مواقع اورژانس با دستور وزیر بهداشت و یا وزیر کشور می توان محدودیت های شدید را اعمال کرد.
* توازن با نظر وزارت بهداشت و با اولویت حفظ سلامت دنبال می شود. سیاست هایی که در هفته جاری اعمال شد پنج شنبه ارزیابی و در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا برسی می شود.
تحریم های جدید آمریکا و سیاست فشار حداکثری
* این نه تنها اعترافی آشکار به پایان تحریم ها بلکه اقرار به شکست سیاست فشار حداکثری در به زانو انداختن ملت ایران هم هست.
* ارزیابی اشتباه دولت آمریکا در بزرگنمایی توان خود برای اعمال فشار بر ایران از یک طرف و دستکم گرفتن اراده و استواری ایران برای مقاومت در برابر قلدری و زورگویی از طرف دیگر، امروز رهبران آمریکا را در مخصمه ای خودساخته گرفتار کرده است.
* اکنون زمان آن رسیده که دولت آمریکا تکبر و لجاجت را کنار بگذارد و درصدد جبران خطاهای گذشته برآید.
* آمریکا نمی تواند این واقعیت را تغییر دهد که حداکثر فشار ممکن به ملت ایران نتیجه ای جز جنایت علیه بشریت، قانون شکنی در مقیاسی بی سابقه در دوران مدرن و بی اعتبار کردن آمریکا در جهان نداشته و باید اطمینان داشته باشد که ادامه این مسیر نیز هیچ نتیجه بهتری نخواهد داد.
* ما مانند هر ملت برآمده از تمدنی غنی که درس های تاریخ را به خوبی آموخته است، قصدی برای زانو زدن در برابر هیچ حد و اندازه ای از زورگویی نداریم؛ امیدواریم رژیم آمریکا هم درس های خود را از تاریخ بیاموزد و در نهایت آنگونه رفتار کند که در شأن ملت آمریکاست.