خودروکار/ تنظيم باد لاستيک خودرو يکي از نکات مهم در کاربري و نگهداري خودرو است. اگر چه بسياري از رانندگان و تعميرکاران تا حدودي به اين مسئله توجه مي کنند اما بسياري از افراد اين نکته را فراموش کرده و آن را مهم نمي دانند.
ميزان باد لاستيک علاوه بر تآثير در فرسودگي و ساييدگي لاستيک، در بسياري از عملکردهاي خودرو مانند حرکت در مسير مستقيم، نيروي ترمزي، چسبندگي جاده، عملکرد سيستم تعليق، مصرف سوخت، شتاب و… تآثيرگذار است.
فشار کم باد لاستيک باعث داغ شدن بيش از حد لاستيک و صدمه داخلي به آن مي شود. در سرعت بالا اين پديده مي تواند باعث کنده شدن قسمت هايي از آج لاستيک و يا حتي ترکيدن لاستيک شود. براي نمونه کم باد بودن لاستيک به اندازه 6 psi (حدود 20 درصد فشار استاندارد) سايش لاستيک را نامنظم کرده و عمر آج را 25 درصد کاهش ميدهد مصرف سوخت نيز 5 درصد افزايش مييابد.
همچنين به مقدار قابل توجهي دقت فرمان دهي کم شده و پايداري خودرو در پيچ ها کاهش مييابد. در صورتي که فشار باد 6 psi بيشتر از حد استاندارد باشد باز هم موجب سايش نامنظم لاستيک شده و هنگام عبور از دست اندازها ممکن است به لاستيک آسيب وارد شود. علاوه بر آن از آنجا که تنش هاي جاده مستقيماً به سيستم تعليق منتقل ميشود، سيستم تعليق نيز ممکن است آسيب ببيند. البته بالا بودن تا حدي باعث افزايش دقت فرمان دهي و پايداري در پيچ ها مي شود. به همين دليل در مسابقات اتومبيل راني لاستيک را بيشتر از حد معمول باد مي کنند.
تعميرکاران نيز بايد توجه داشته باشند که پيش از تنظيم فرمان، حتما باد لاستيکها را تنظيم کنند. هنگام ميزان فرمان چنانچه باد لاستيک ها تنظيم نباشد، ممکن است ارتفاع و تراز خودرو تنظيم نبوده و در اندازهگيري و تنظيم زواياي چرخ خطا داشته باشيم.
ميزان باد لاستيکها هنگام تست ترمز و سيستم تعليق خودرو در مراکز معاينه فني نيز مؤثر است. در بسياري از کشورها دستگاه تنظيم باد به عنوان يکي از تجهيزات معاينه فني خودرو اجباري است و خودروها بايد پيش از تست بر روي خط معاينه فني، تنظيم باد شوند.
لاستيک هايي که کمتر از حد مجاز باد شدهاند، در تست ترمز و تست تعليق کارايي بهتري نشان مي دهند چون سطح تماس لاستيک با زمين بيشتر بوده و در نتيجه چسبندگي جاده افزايش مييابد بنابراين چنانچه باد لاستيک تنظيم نباشد نميتوان به نتيجه تست معاينه فني مطمئن بود.