جالبز/ مطابق گزارش جدیدی که توسط آژانس تحقیقاتی جی دی پاور منتشر شده، سه برند هیوندای، مزدا و تویوتا موفقترین خودروسازها در ارایه خدمات فروش به مشتریان هستند. این تحقیقات در مکزیک و برای سال 2021 میلادی انجام شده است.
رضایت مشتریان از خدمات فروش با پنج فاکتور سنجیده میشود که عبارتند از: مذاکره، تعامل با مشتری، مشاوره فروش، امکانات و تجهیزات فروشنده و تست درایو. با توجه به شیوع ویروس کرونا و تغییر شرایط در بازار خودرو، این پنج فاکتور اکنون به مشخصههایی همچون: نحوه تحویل خودرو، کارکنان فروش، امکانات و تجهیزات، مذاکره و روش ارائه مدارک تغییر پیدا کردهاند.
یکی از جذابیتهای خرید خودرو در دوران پسا کرونا، امکان مشاهده قیمت خودرو در وبسایت شرکت فروشنده بوده است. مطابق تحقیقات جی دی پاور، سردرگمی مشتریان در مورد قیمت خودرو نسبت به دوران پیش از کرونا با مشاهده قیمت در سایت، 105 درصد کاهش یافته است.
همین مساله باعث شده تا بسیاری از مشتریان خودرو تمایل داشته باشند تا تمامی امور خرید خودرو را به صورت غیرحضوری انجام دهند. مراجعه به نمایندگی برای تحویل خودرو و مدارک آن همچنان عملی خوشایند است اما روز به روز بر تعداد افرادی که به فرآیند فروش غیرحضوری علاقه دارند، افزوده میشود.
مطابق اعلام جی دی پاور، 94 درصد از مشتریان خودرو در مکزیک علاقه دارند تا آپشنها و امکانات خودرو را به صورت فیزیکی بررسی کنند، در حالیکه این میزان از مراجعه حضوری برای تحویل وسیله نقلیه به 87 درصد و برای تحویل مدارک به 77 درصد کاهش مییابد.
رتبه بندی شاخص رضایت فروش برندهای خودروسازی 2021 به شرح زیر است: ( حداکثر نمره شاخص SSI هزار است)
Place | Brand | SSI |
1 | Toyota | 889 |
2 | Hyundai | 878 |
3 | Mazda | 875 |
4 | Sling | 874 |
5 | Kia | 874 |
Average Volume Marks | 868 | |
6 | Ford | 867 |
7 | Suzuki | 867 |
8 | Chevrolet | 865 |
9 | Nissan | 865 |
10 | SEAT | 859 |
11 | Renault | 858 |
12 | Volkswagen | 850 |