اسب بخار/ مدت زمان زیادی است که خودروسازان انقلاب ساخت تراک های الکتریکی را آغاز کرده اند. این خودروها چه مزایا و معایبی نسبت به نمونه های بنزینی و دیزلی خواهند داشت؟
حالا دیگر تمام برندها رو به ساخت تراک ها و پیکاپ های برقی آورده اند. این موضوع زمانی جدی تر شد که «فورد»، به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده تراک، اعلام کرد که قصد دارد نمونه الکتریکی مدل “F-150” را تولید کند. «تسلا» هم، به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده خودروهای برقی، مدل سایبر تراک را معرفی کرد. اما باید دید این خودروها تا چه میزان می توانند جایگزین خوبی برای نمونه های بنزینی و دیزلی باشند و چه مزایا و معایبی خواهند داشت. در این مقاله به بیان مزایا و معایبی که به این تراک ها وارد است می پردازیم.
مزیت: گشتاور اولیه بالا و سریع
در بررسی تراک ها و قدرت فنی آن ها، میزان گشتاور از دیگر ویژگی ها اهمیت بیش تری دارد و برتری را برای آن ها رقم می زند. در واقع، هنگامی که شما با یک تراک قصد کشیدن باری را دارید یا در قسمت بار، وزن قابل توجهی را انتقال می دهید. در این مراحل، گشتاور است که تفاوت را بین تراک ها رقم می زند. پس اگر پیشرانه یک تراک گشتاور بالا و سریعی را ارائه دهد، تراک در بحث فنی بهتر و پرقدرت تر عمل می کند. همان طور که می دانید پیشرانه های الکتریکی گشتاور بالاتر و سریع تری را نسبت به پیشرانه های بنزینی و دیزلی ارائه می دهند. پس یک تراک برقی همیشه عملکرد بهتری را در بحث حمل بار و کشیدن در مقایسه با تراک های بنزینی و دیزلی دارد. همچنین نحوه تقسیم و انتقال نیرو در پیشرانه های برقی به گونه ای است که برتری را نسبت به رقبا دوچندان می کند، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
عیب: محدوده طی مسافت با هر بار شارژ
همیشه یکی از بزرگ ترین چالش ها برای خودروهای برقی میزان مسافتی است که این خودروها با هر بار شارژ می توانند طی کنند. اما این موضوع برای تراک های برقی اهمیت بیش تری پیدا می کند. برای مثال، در مورد خودروهای سواری برقی میزان طی مسافت همیشه محدوده قابل قبولی دارد، اما در مورد تراک ها این موضوع متغیر است. تصور کنید می خواهید با تراک برقی خود یک بار سنگین را جابهجا کنید، پس طبیعتاً زودتر باتری های تراک خالی می شوند. از آن جا که تراک ها بیش تر در انتقال و یا کشیدن بارها مورد استفاده قرار می گیرند و در انتقال ها همیشه زمان از اهمیت خاصی برخوردار است، پس مدت زمان شارژ شدن و رنج محدود طی مسافت کاملاً برای تراک های برقی یک نکته منفی است و عیب به حساب می آید.
برای مثال، در زمان معرفی تراک معروف تسلا، سایبر تراک، اعلام شد که این تراک در بالاترین تریم خود توان پیمایش ۸۰۵ کیلومتر را با هر بار شارژ دارد که به نظر عدد بالا و مناسبی است، اما این عدد با کشیدن بار به نصف می رسد و برای کسی که برای حمل و نقل با یک تراک برقی سر و کار دارد این عدد پایین است، چراکه معمولاً از این خودروها در جاده های روستایی و دورافتاده استفاده می شود و حالا علاوه بر میزان زمانی که برای شارژ آن ها صرف می شود، پیدا کردن جایگاه شارژ یک معضل دیگر است.
عیب: مدت زمان شارژ
مدت زمان شارژ خودروهای برقی با میزان مسافت رابطه مستقیم دارد. هرچه میزان پیمایش بیش تر باشد باتری بزرگ تری داریم. هرچه باتری بزرگ تر باشد، مدت زمان بیش تری برای شارژ آن لازم است. البته این روزها خودروسازان در تلاش اند که مدت زمان شارژ را کاهش دهند، اما در زمان فعلی برای شارژ خودروهای برقی با شارژر معمولی، بیش از یک ساعت زمان لازم است. البته این مدت زمان مربوط به جایگاه های شارژ مخصوص است و اگر شما بخواهید تراک برقی خود را در خانه شارژ کنید احتمالاً شب تا صبح باید خودروی شما متصل به شارژر مخصوص باشد.
در نظر داشته باشید که بسیاری از مردم یک تراک را به عنوان خودروی کار خریداری می کنند. پس برای این افراد مدت زمان شارژ بسیار مهم است. البته انتظار می رود که با پیشرفت تکنولوژی و بهبود عملکرد شارژرها، مدت زمان شارژ در آینده کم تر شود اما در زمان حال، این مورد یک نقص برای تراک های برقی به حساب می آید.
مزیت: نگهداری تراک های برقی
یکی از مهم ترین مزایای خودروهای برقی، نگهداری کم هزینه و کم دردسر این خودروهاست. شما در یک خودروی برقی با قطعات پیچیده ای که در موتورهای بنزینی و دیزلی دیده می شود سر و کار ندارید، همچنین نیاز به نگهداری و بخش های مکرر در این خودروها نیست. از این بابت یک پیکاپ برقی بسیار ارزنده تر از پیکاپ های دیگر است، چراکه دغدغه نگهداری این خودروها برای مالک بسیار کم تر است. یکی از مهم ترین قطعاتی که در این خودروها حذف می شود، سیستم انتقال قدرت و یا جعبه دنده است که در مورد تراک های بنزینی و دیزلی، یکی از پردردسرترین قطعات است.
مزیت: کنترل قدرت چهارچرخ تراک
سادگی در پیشرانه های برقی باعث می شود بتوانیم خلاقیت بیش تری را در این خودروها داشته باشیم. در تراک های برقی و بنزینی هم سیستم انتقال قدرت به چهارچرخ وجود داشت اما این سیستم در خودروهای برقی بسیار مؤثرتر و دقیق تر انجام می شود. در تراک های برقی می توان موتورهای مجزایی را برای هر چرخ به کار برد و این باعث می شود در این تراک ها عملکرد بهتری را در انتقال نیرو داشته باشیم. در پیکاپ های برقی با توجه به این که امکان کنترل نیرو برای تمام چرخ ها وجود دارد، نیاز به قفل دیفرانسیل نیست و حتا عملکرد بسیار بهینه تر و دقیق تر خواهد بود.
عیب: تأثیر دما در خودروهای برقی
در طول تاریخ، تراک ها طوری طراحی شده اند تا در سخت ترین شرایط و دورافتاده ترین مسیرها قابل استفاده باشند. این بدان معناست که این نوع از خودروها در انواع شرایط آب و هوایی قرار می گیرند. در خودروهای برقی هوای سرد و گرم شدید می تواند به طور مستقیم بر عملکرد باتری و نگهداری شارژ آن ها تأثیر بگذارد. البته این مشکل مدت هاست که توسط خودروسازان بررسی شده و بهبود یافته است اما هنوز رضایت کافی در مورد نحوه عملکرد خودروهای برقی در آب و هوای گرم و سرد شدید وجود ندارد.
مزیت: فضای بیش تر در قسمت بار و کابین
در خودروهای برقی با حذف شدن موتور در عقب و جلو و در سطح قرار گرفتن پکیج باتری و پیشرانه ها، در نتیجه، فضای بیش تری را خواهیم داشت. این مزیت در تراک های برقی بیش تر به چشم می آید، چراکه در این خودروها فضای بار اهمیت بیش تری دارد. در تصویر بالا، که مربوط به Bollinger B1 است، می بینید که در این خودرو با حذف شدن دیفرانسیل، سطح ارتفاع پایین آمده و فضای ارتفاعی بیش تری را داریم.
عیب: وزن بالا در تراک های برقی
با این که خودروهای برقی نیازی به پیشرانه های بزرگ احتراقی و دیفرانسیل ندارند اما برای تأمین انرژی نیاز به باتری های سنگینی دارند. با وجود این که تکنولوژی در زمینه تولید باتری بسیار پیشرفت داشته اما باز هم باتری خودروهای الکتریکی بسیار سنگین است. برای تولید پیکاپ های برقی نیاز به باتری های قوی تر است و در نتیجه، باتری های سنگین تری خواهیم داشت. با بالاتر رفتن وزن باتری، وزن کلی تراک بالا می رود و در نتیجه رسیدن به پیمایش مورد نظر با هر بار شارژ سخت تر خواهد شد.
نتیجه گیری
با وجود این که امروز می بینیم پیکاپ های برقی در حال توسعه هستند و خبرهای بیش تری در مورد تولید آن ها می شنویم، مشخص است که هنوز مشکلاتی در خصوص این خودروها وجود دارد. باید دید در نهایت، روزی می رسد که مشتریان تراک های بنزینی به سراغ خرید تراک های برقی بروند؟ آیا هزینه های پایین این تراک ها مشتریان را به خرید ترغیب خواهد کرد یا نه؟ در هر صورت آن چه مشخص است این که در آینده ای نه چندان دور خودروهای برقی جای خودروهای بنزینی و دیزلی را می گیرند و قطعاً تا آن زمان موانع و معایب استفاده از این خودروها برطرف خواهد شد.