پدال/ سال عجیب و ناخوشایند ۲۰۲۰ سرانجام پایان یافت و یک ماه است که وارد سال ۲۰۲۱ شدهایم؛ اما بااینوجود میخواهیم از خودروهای فوقالعادهای یاد کنیم که علیرغم شیوع جهانی کرونا، موفق شدند در سال ۲۰۲۰ پا به این دنیا بگذارند. در بین این خودروها چیزی که بیشتر قابلتوجه است هایپرکارهایی هستند که در دوران تاریک ۲۰۲۰ درخشیدند. این خودروها مار را امیدوار میکنند که سال ۲۰۲۱ سالی بهتر و سالی برای بهبودی باشد.
استونمارتین ویکتور
ویکتور یک هایپرکار خاص و تک ساخت است که توسط بخش سفارشی Q آستونمارتین با الهام از ونتیج دههٔ ۷۰ و ۸۰ میلادی ساخته شده است. این ماشین بر اساس شاسی مونوکوک کربنی مدل One 77 ساخته شده و از همان پیشرانهٔ ۷.۳ لیتری V12 تنفس طبیعی استفاده میکند اما قدرت آن افزایش یافته است. این موتور در One 77 قدرتی برابر با ۷۵۰ اسب بخار تولید میکند اما برای پروژهٔ ویکتور، آستونمارتین آنرا به کاسورث سپرد تا خروجی آنرا به ۸۳۶ اسب بخار قدرت و ۸۲۰ نیوتن متر گشتاور برساند. این کار ویکتور را به قویترین محصول تنفس طبیعی تاریخ آستونمارتین تبدیل کرده است.
زینگر ۲۱C
قرار بود هایپرکار هیبریدی زینگر ۲۱C در نمایشگاه ژنو ۲۰۲۰ رونمایی شد اما به دلیل شیوع کرونا و لغو نمایشگاه، خودرو نهایتاً بهصورت آنلاین رونمایی شد. شرکت کالیفرنیایی زینگر برای این هایپرکار چشمگیر از دو موتور الکتریکی به همراه یک پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V8 توئین توربو استفاده کرده که توسط خودش طراحی شده است. ۲۱C همچنین از تکنولوژیهای پیشرفتهای در شاسی و سیستم تعلیق خود استفاده میکند و تنها ۱۲۱۸ کیلوگرم وزن دارد. این ویژگیها بسیار چشمگیر هستند اما موضوع چشمگیرتر اینکه ۲۱C با استفاده از تکنولوژی چاپ سهبعدی ساخته شده است. این تکنولوژی در آینده روند ساخت خودروهای تولید محدود را آسانتر خواهد کرد.
گوردون موری T50
هایپرکار گوردون موری که T50 نام دارد، خودرویی باورنکردنی و یک الگو در زمینهٔ کاهش وزن است. این ماشین تنها ۹۸۶ کیلوگرم وزن دارد و از یک پیشرانهٔ ۳.۹ لیتری V12 تنفس طبیعی با ۶۴۵ اسب بخار قدرت و ۴۶۶ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. گوردون موری این ماشین را جانشین واقعی مکلارن F1 افسانهای میداند و قصد دارد تنها صد دستگاه از آن تولید کند.
کوئنیگزگ جمیرا
فقط شرکتهای جدید و نوپا نیستند که اقدام به ساخت هایپرکارهای باورنکردنی میکنند زیرا کوئنیگزگ هم در سال ۲۰۲۰ هایپرکاری بنام جمیرا را معرفی کرد که جای دادن چهار صندلی در یک هایپرکار تنها یکی از نوآوریهای آن است. علاوه بر این، جمیرا از نسخهٔ تکاملیافتهٔ سیستم Direct Drive کوئنیگزگ که برای اولین بار در مدل رگرا دیده شد هم بهره میبرد. این هایپرکار چهارنفره به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری سه سیلندر جدید به همراه سه موتور الکتریکی مجهز است که این سه موتور ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. وقتی پیشرانهٔ درونسوز هم به این ترکیب اضافه شود، مجموع خروج سیستم به ۱۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰۰ نیوتن متر گشتاور میرسد.
مازراتی MC20
در یک دههٔ گذشته احساس میکردیم که مازراتی در حال کمرنگ شدن است اما معرفی سوپراسپرت چشمگیر MC20 کاملاً این احساس را برهم زد. آئرودینامیک پیشرفته به همراه بدنه و شاسی فیبر کربنی به معنای خودروی سبکی است که به زمین میچسبد. وقتی به این ترکیب یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو با ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور اضافه میشود، نتیجهٔ خودرویی خواهد بود که در کمتر از ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت را دارد. این پرفورمنس به لطف نسبت قدرت به وزن ۲.۴ کیلوگرم بر هر اسب بخار به دست آمده است.
هایپریون XP-1
هرچند بهکُندی اما مطمئناً تکنولوژی هیدروژنی به سمت استفادهٔ گسترده در صنعت خودروسازی در حال حرکت است. یکی از شرکتهایی که برای پیشبرد این هدف تلاش میکند، یک شرکت استارتاپی کالیفرنیایی بنام هایپریون است. این خودرو که XP-1 نام دارد، پیشنمایشی از چیزی است که خودروهای هیدروژنی میتوانند در آینده انجام دهند. هایپریون پس از نزدیک به ۱۰ سال توسعه، آزمایش و تحقیق، خودرویی را به جهانیان نشان داد که میتواند در کمتر از ۲.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و بُردی بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر داشته باشد.
لامبورگینی SC20
این اسپیداستر تک ساخت که توسط بخش موتوراسپرت لامبورگینی و بر اساس اونتادور ساخته شده، پاسخی به مکلارن الوا و آستونمارتین V12 اسپیداستر محسوب میشود. SC20 که در طراحی از مدلهای وننو رودستر، اونتادور J و کانسپت S وام گرفته است، از همان پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 اونتادور SVJ استفاده میکند که ۷۷۰ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این اسپیداستر جذاب میتواند تمرینی برای طراحی جانشین اونتادور باشد.
بوگاتی بولاید
بوگاتی با معرفی بولاید نشان داد که صرفاً در ساخت سریعترین خودرو در مسیر مستقیم تبحُر ندارد. این هیولای از ۱۸۵۰ اسب بخار قدرت را از نیروگاه W16 شیرون تحویل میگیرد و آنرا با وزن تنها ۱۲۴۰ کیلوگرم ترکیب میکند. این ترکیب، نسبت قدرت به وزن باورنکردنی ۰.۶۷ کیلوگرم بر هر اسب بخار را ایجاد میکند که از طریق استفاده از فیبر کربن با مقاومت بالا به دست آمده است. بولاید بجای یک خودروی جادهای راحت مثل شیرون، سلاحی برای پیست است و به گفتهٔ بوگاتی میتواند یک دور پیست نوربرگرینگ را ظرف ۵ دقیقه و ۲۳.۱ ثانیه طی کند که بیش از یک دقیقه از رکورددار کنونی این پیست یعنی مرسدس AMG GT سری سیاه سریعتر است.
دولاژ D12
مثل بوگاتی، دولاژ هم یک شرکت فرانسوی است که سالها فراموش شده بود. این شرکت در سال ۱۹۵۳ به فعالیت خود پایان داد اما حالا در قرن بیستویک دوباره متولد شده و اولین محصول آن بس از ۷۰ سال یک هایپرکار خیرهکننده است که از خودروهای مسابقهای فرمول یک و هواپیماهای جنگنده الهام گرفته است. این هیولای موتور وسط از یک نیروگاه ۷.۶ لیتری V12 به همراه یک موتور الکتریکی استفاده میکند که مجموعاً بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت دارند. کابین D12 به سبک هواپیماهای جنگنده طراحی شده و صندلی سرنشین پشت صندلی راننده قرار گرفته است. دولاژ قصد دارد در D12 نزدیکترین احساس رانندگی با خودروهای فرمول یک را ارائه کند که تاکنون در یک خودروی تولیدی جادهای تجربه شده است.