پدال/ چند روز پس از لو رفتن تصاویری از یک استونمارتین والکری مرموز در اینترنت، این شرکت حالا رسماً از والکری AMR Pro جدید پردهبرداری کرده است. استونمارتین در ابتدا والکری AMR Pro را در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸ رونمایی کرد اما حالا برای آمادهسازی آن برای تولید، تغییرات گستردهای در آن انجام داده است. درواقع به گفتهٔ استونمارتین ، AMR Pro در طرح اصلی با هایپرکار لمانز این شرکت مشترک است هرچند که بعداً برنامهٔ این هایپرکار مسابقهای لغو شد.
AMR Pro اما بسیار فراتر از یک والکری استاندارد با بال عقب جدید است زیرا این نسخه از یک شاسی فیبر کربنی اصلاحشده بهره میبرد که فاصلهٔ محوری آن ۳۸۰ میلیمتر افزایش یافته است. در همین حال، فاصلهٔ عرضی چرخهای جلو ۹۶ میلیمتر و فاصلهٔ عرضی چرخهای عقب هم ۱۱۵ میلیمتر بیشتر شده است؛ و نهایتاً یک پکیج آئرودینامیکی جسورانه هم ۲۶۶ میلیمتر به طول این هایپرکار مخصوص پیست اضافه کرده است.
تغییرات آئرودینامیکی اصلی این نسخه شامل اسپلیتر فیبر کربنی جلوی برجستهتر، گلگیرها و بالههای جلوی بازطراحی شده، بالهٔ کوسهای در عقب، بال ثابت عقب و کاور چرخها میشود. علاوه بر این، آینههای جانبی سنتی نسخهٔ جادهای هم در اینجا با دوربین جایگزین شدهاند. به لطف این تغییرات، والکری AMR Pro بهراحتی بیش از دو برابر نسخهٔ جادهای داونفورس تولید میکند و توانایی دستیابی به شتاب جانبی بیش از ۳ جی را دارد. به توسعهٔ این هایپرکار مخصوص پیست، رانندگان تیم فرمول یک استونمارتین یعنی سباستین فتل و لنس استرول هم کمک کردهاند.
در زیر پوست والکری AMR Pro سیستم هیبریدی نسخهٔ جادهای حذف شده و حالا فقط همان پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت کاسورث نیروبخش خودرو خواهد بود. این موتور ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و تا ۱۱ هزار rpm دور میگیرد. به گفتهٔ استونمارتین ، والکری AMR Pro در پیستها پرفورمنسی نزدیک به خودروهای فرمول یک ارائه میکند و آنقدر سریع است که میتواند یک دور پیست لمانز را ظرف ۳ دقیقه و ۲۰ ثانیه طی کند که تقریباً همطراز با خودروهای مسابقهای LMP1 است.
کسانی که والکری AMR Pro را خریداری میکنند میتوانند در یک «روز پیست» اختصاصی که به میزبانی استونمارتین در پیستهای سراسر جهان برگزار میشود شرکت کنند. مالکین این خودرو همچنین از آموزش حرفهای و لباس مسابقهای منحصربهفرد فیا هم بهرهمند خواهند شد. از والکری AMR Pro تنها ۴۰ دستگاه ساخته خواهد شد که شامل دو پروتوتایپ هم میشود. همهٔ این ۴۰ دستگاه بهصورت فرمان چپ ساخته میشوند و تحویل آنها به خریداران برای سهماههٔ پایان امسال برنامهریزی شده است.