پرشین خودرو/ مشکلات صنعت خودرو در کشور با شورای رقابت قابل حل نیست‌ زیرا خودروسازان علاوه بر عملکرد انحصاری، خود نیز با مشکلات ساختاری، مدیریتی و تولید مواجه‌ هستند.
 
امرالله امینی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان این مطلب اظهار داشت: شورای رقابت صنعت خودرو را نمی‌شناسد و مشکلات این صنعت با تصمیم‌گیری‌های آن قابل حل نیست.

وی اظهار داشت: در شرایط حاضر که خودروسازان با مسائل و مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، تصمیم‌گیری شورای رقابت برای آنها مشکلی دیگر است.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: خودروسازان داخلی در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برند، زیرا مطابق آمارهای بورس با زیان‌دهی مواجه شده، همچنین با تحریم‌های ظالمانه دست و پنجه گرم می‌کنند، از طرفی بدهی‌های زیادی به‌ویژه به قطعه‌سازان داشته و سرمایه‌گذاری‌های زیادی از آنها در گذشته از بین رفته است.

امینی یادآور شد: بسیاری از سیاست‌ها در گذشته ناکارآمد بوده و بیشترین حمله را به تولید از جمله در صنعت خودرو وارد کرده است، در حالی که رهبر معظم انقلاب دست‌کم در سال‌های اخیر مضامین شعارهای سال را بر اساس تولید و توجه هر چه بیشتر به آن قرار داده‌اند.

وی گفت: این شورا باید کارشناسان متخصص داشته باشد که با موضوعات بهره‌وری، بازدهی و هزینه‌های سربار در صنعت خودرو آشنا باشند، اما اعضای شورای رقابت صنعت خودرو را نمی‌شناسند و هیچ‌وقت یک آنالیز کامل از قیمت‌های تولید خودروها ارائه نکرده‌اند.

این استاد دانشگاه، در عین حال مشکلات صنعت خودرو را مشخص و قابل حل برشمرد و افزود: پیشکسوت‌هایی در این صنعت داریم که راهکارهای خوب برای خروج از مشکلات می‌توانند ارائه دهند.

وی یادآور شد: دو دهه پیش صنعت خودرو حرکت شتابانی را آغاز کرده بود، اما برخی سیاست‌گذاری‌های اشتباه و عملکرد نامناسب خودروسازان و قطعه‌سازان آن را به حاشیه برد.

امینی گفت: زمانی در گذشته شرکتی با نام ساپکو ساماندهی قطعه‌سازان و ارتباط آنان با خودروسازان را بر عهده داشت، اما در ادامه رها شد و اکنون باید مجدد به سازماندهی قطعه‌سازان بازگردیم.

وی در ادامه‌ خاطرنشان کرد: در عین حال قطعه‌ سازان نیز اشتباهاتی مرتکب شدند، از جمله زمانی که قیمت ارز پایین بود قطعات چینی را به نام ایرانی وارد کردند و همه این مسائل، سبب شده که امروز کمتر کسی به دنبال تولید باشد.