جالبز/ خبرهای خوبی برای طرفداران استارتآپهای الکتریکی مانند تسلا، لوسید، ریویان و پولستار داریم. لایحه ۶۲۳۳، که اساسا این شرکتها را از برگزاری نمایشگاههای فروش مستقیم در ایالت میشیگان منع میکرد، در مجلس سنای این ایالت به تصویب نرسید.
سایت CNET به نقل از لوسید نوشته است:
لوسید موتورز از اینکه لایحه ۶۲۳۳ پس از پایان جلسه سنا به تصویب نرسید خوشحال است.
براساس اظهارات لوسید موتورز، این لایحه شرایط ضد-رقابتی را به وجود میآورد. این بیانیه همچنین اشاره کرده این لایحه برای منفعت گروههای فروشندگان و نه خریداران خودروها طراحی شده بود.
در واقع، گروههای زیستمحیطی در میشیگان این لایحه را به عنوان اقدامی ضد تولید خودروهای الکتریکی رسوا کردند. شارلوت جیمسون، مدیر برنامه امور زیستمحیطی در شورای محیط زیست میشیگان، در ماه سپتامبر از این لایحه انتقاد کرده بود. جیمسون گفته است:
میشیگان همچنان ادعا میکند در خط مقدم صنعت خودرو قرار دارد، اما خودروهای الکتریکی آینده این صنعت هستند. این ایالت به جای تصویب لایحهای که موانع قانونی برای استفاده از خودروهای برقی را از بین میبرد، تصمیم گرفته موانعی برای فروش خودروهای برقی در میشیگان به وجود بیاورد.
اینکه لایحه ۶۲۳۳ شکست خورده دلیل نمیشود لایحه دیگری در آینده معرفی نشود. در واقع، لوسید موتورز گفته انتظار دارد این موضوع دوباره در آینده مطرح شود.
با این حال، این تصمیم برای تمام برندهای کوچک سازنده خودروهای الکتریکی اهمیت زیادی دارد. در ابتدا به نظر میرسید تسلا از این ممنوعیت قانونی مستثنی است، اما چند هفته پیش تغییری در این لایحه انجام شد که مستثنی بودن تسلا را از آن حذف کرد.
استارتآپها و تولیدکنندگان مستقل و کوچکتر ممکن است با فشار بیشتری نسبت به گذشته روبرو شوند. با توجه به اینکه تولیدکنندگان بزرگی مثل جنرال موتورز و فورد در سال جاری گامهای بزرگی در بازار خودروهای الکتریکی برداشتند، این بازار در آینده نزدیک به یک بازار رقابتی تبدیل خواهد بود.
لوسید با توجه به اینکه میداند این مشکل هنوز رفع نشده، اعلام کرده از تلاشهای خود برای حضور پرقدرت در میشیگان منصرف نشده است. شورای محیط زیست میشیگان پیشنهاد داده که قانونگذاران به جای اینکه علیه شرکتهای سازنده خودروهای الکتریکی قانونگذاری کنند، از حضور آنها در ایالت استقبال کنند.
جیمسون گفته است:
ما کار دشواری برای ایجاد یک محیط خوب برای تولید و فروش خودروهای برقی داریم، اما قانونگذاران میتوانند این کار را با حمایت نکردن از لایحهای آغاز کنند که آب سردی روی بازار خودروهای الکتریکی خواهد ریخت.