مهر/ یک نماینده مجلس گفت:به دنبال کنترل سوداگری در سمت عرضه و تقاضا بودیم، به نحوی عرضه و تقاضا را مدیریت کردیم که دلالان نتوانند از خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای از خودرو بهره ببرند.
خودرو و ساماندهی بازار خودرو، از اولویت‌های اصلی کمیسیون صنایع بوده است. طی دو الی سه ماه با یک کار فشرده طرح با موضوع ساماندهی بازار و صنعت خودرو سبک تهیه شد و اکنون نیز در کمیسیون صنایع در حال بررسی و کار کارشناسی بیشتر روی این طرح هستند تا در چند هفته آتی طرح را به صحن بیاورند و رأی‌گیری کنند. در همین زمینه روح‌الله ایزدخواه رئیس کمیسیون اصل نود مهمان برنامه پایش سه‌شنبه هشتم مهر ماه بود، در رابطه با مشکل اصلی صنعت خودرو گفت: «مسئله خودرو در تولید نیست، کشور با توجه به ظرفیت بین ۱.۵ تا ۲ میلیونی تولید خودرو، وضعیت خوبی داریم، تقاضای مؤثر و واقعی مردم نیز در همین حدود است. اما مسئله اصلی در بخش توزیع و فروش است؛ خودرو در حال حاضر تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است و تقاضای سرمایه‌ای برای آن ایجاد شده است و همین موضوع عرضه و تقاضا را به هم زده است.»

عضو کمیسیون صنایع مجلس در رابطه با دلیل تبدیل شدن خودرو به کالای سرمایه‌ای گفت: «موضوع تورم‌های چند رقمی به سیاست‌های اشتباه اقتصادی ما برمی‌گردد. نقدینگی کشور را نمی‌توانیم به سمت تولید سوق دهیم و این نقدینگی به سمت بازارهای کالایی هجوم می‌آورد از جمله خودرو، مسکن و سکه. این بیماری مزمنی است که سال‌ها کشور به آن درگیر است. خودرو یک کالای سرمایه‌ای شده است و عده‌ای برای کسب سود خودرو صفر را خریده و در بازار آزاد بفروشند. مسکن نیز به همین مشکل دچار شده است و شاهد التهابات چند ساله اخیر آن هستیم.»

ایزدخواه در رابطه با فلسفه و اهداف شکل‌گیری طرح ساماندهی بازار خودروهای سبک، افزود: «ما در گام اول به دنبال کنترل سوداگری در سمت عرضه و تقاضا بودیم، به نحوی عرضه و تقاضا را مدیریت کردیم که نه عرضه کننده خودرو، نه مصرف‌کننده نه دلالان نتوانند از خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای از خودرو بهره ببرند. این فلسفه اصلی شکل‌گیری این طرح است. بهترین و آماده‌ترین روش نیز عرضه خودرو در بورس کالا است.»

وی در رابطه با امکان افزایش قیمت‌ها در بورس کالا اظهار داشت: «یک تصور اشتباه در رابطه با بورس است که قیمت‌ها را بالا می‌برد؛ در حالی که این تفکر غلط است چه در بورس کالا چه در بورس اوراق، بالا رفتن‌ها توجیه اقتصادی دارد و اگر غیر از این باشد، مثل وضعیت حال حاضر بورس اوراق بهادار قیمت‌ها پایین می‌آید. اگر سازوکار درست باشد، به راحتی می‌تواند بازار خودرو را نیز مدیریت و تقاضا را واقعی کرد.»