ایران جیب/ رولزرویس نسل جدیدی از مدل گوست را رونمایی کرد. خودروساز انگلیسی میگوید کوچکترین مدل خود را با نگاهی تازه به ماشینهای لوکس طراحی کرده است.
گوست پرفروشترین مدل رولزرویس در تاریخ ۱۱۶ ساله این کارخانه است. نسل اول این ماشین ده سال پیش برای جلب ثروتمندان جوان ساخته شد. رولزرویس میگوید در نظرسنجی از مشتریانش دریافته که آنها ماشینی میخواهند که ثروتشان را فریاد نزند و در عین آراستگی، تجمل کمتری داشته باشد.
نسل دوم گوست در پاسخ به این تقاضا، ظاهری ساده و مینیمال دارد. استفاده از رنگ سفید و زمینه روشن در عکسها و ویدیوهایی که کارخانه منتشر کرده هم بر این سادگی تاکید میکند. تورستن مولر، مدیر رولزرویس میگوید از طراحانش خواسته تا همه بخشهای اضافه در ماشین را حذف کنند و به تعریفی بدون تجملگرایی از ماشین لوکس برسند.
رولزرویس نسل جدید گوست را از نو طراحی کرده و میگوید تنها قطعاتی که از نسل قبلی به مدل جدید منتقل شده، آرم روی کاپوت و چترهایی است که در داخل درهای عقب قرار دارد. با این حال، ظاهر ماشین نسبت به قبل تغییر زیادی نکرده است. مهمترین تغییر، چراغهای مدرنتر و جلوپنجره بزرگتری است که با چراغهای الئیدی نورانی شده است.
برخلاف نسل اول که بر روی شاسی بامو سری هفت ساخته شده بود، مدل جدید گوست بر روی شاسی ساخته میشود که توسط رولزرویس طراحی شده است. موتور ماشین دوازده سیلندر است. نیروی موتور به هر چهار چرخ منتقل میشود و با چرخاندن فرمان هر چهار چرخ تغییر جهت میدهد.
اتاق ماشین هم سادهتر و مدرنتر شده است. برای جلوگیری از ورود صدای بیرون شیشهها دوجداره است و صد کیلو عایق صدا در بدنه استفاده شده است. رولزوریس میگوید که ابتدا اتاق ماشین آنقدر ساکت بود که باعث گیج شدن سرنشینان میشد و مهندسان مجبور شدند تا ارتباط بیرون و درون ماشین را کمی بیشتر کنند.
قیمت ماشین به طور رسمی اعلام نشده، اما پیشبینی میشود از ۳۰۰ هزار دلار به بالا باشد.
رولزرویس میگوید بحران کرونا تاثیری بر درآمد کارخانه نخواهد داشت و این شرکت امسال سود خواهد کرد. مدیر کارخانه پیشبینی کرده که چین به زودی بزرگترین بازار محصولاتش خواهد بود. در حال حاضر آمریکای شمالی بزرگترین بازار رولزرویس است.
رولزرویس در سال ۲۰۱۹ با ساخت پنج هزار و ۱۵۲ دستگاه ماشین رکورد تازهای در فروش ثبت کرد.