اسب بخار/ در این ویدیو به بررسی رقابت میان دو سوپراسپرت «فراری ۴۸۸ اسپایدر» و مدل افسانه ای “F40” با اختلاف سنی بیش از ۳۰ سال نسبت به یکدیگر پرداخته می شود.

شرکت «فراری» در تاریخ صنعت خودروسازی به عنوان یکی از قوی ترین سوپراسپرت سازها شناخته می شود. از مدل افسانه ای “۲۵۰ GTO” گرفته تا F40 و «انزو»، فراری همیشه عاشقان سرعت را با خودروهایش به وجد آورده است.

در این رقابت ویدیویی، که امروز شاهد آن خواهید بود، به مقایسه دو سوپراسپرت مدرن و کلاسیک فراری پرداخته می شود. «تیف نیدل»، مجری مشهور برنامه دنده ۵، مسئول اجرای این رقابت است. در ابتدا به بررسی مشخصات فنی دو سوپراسپرت جذاب فراری خواهیم پرداخت.

فراری ۴۸۸ پیستای حاضر در رقابت که از نوع اسپایدر است، از پیشرانه ۳٫۹ لیتری ۸ سیلندر تویین توربو بهره می برد. این پیشرانه ۷۱۰ اسب بخار قدرت در ۸٫۰۰۰ دور بر دقیقه و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور در ۳٫۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می کند. انتقال قدرت نیز توسط جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه خودکار به چرخ های عقب صورت می گیرد. فراری ۴۸۸ پیستای اسپایدر تنها در مدت زمان ۲٫۸۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (۶۲ مایل) می رسد. بیشینه سرعت نیز در عدد ۳۳۷ کیلومتر بر ساعت ثبت شده است. بنابراین ۴۸۸ پیستای اسپایدر سریع ترین سوپراسپرت سقف باز تاریخ فراری به شمار می رود.

فراری F40 به عنوان جانشین مدل ۲۸۸ جی تی او (GTO)، بین سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ تولید شد. این خودرو، که طراحی آن توسط «پینین فارین»ا انجام شده، به مناسبت تولید ۴۰ سالگی شرکت فراری تولید شد. همچنین F40 آخرین سوپراسپرتی است که با نظارت و تأیید شخص «انزو فراری» طراحی و تولید شده است. همانند ۴۸۸ پیستا، فراری F40 نیز از پیشرانه ۸ سیلندر تویین توربو بهره می برد. این پیشرانه، که ۲٫۹ لیتر حجم دارد، ۴۷۸ اسب بخار قدرت و ۵۷۶ نیوتن متر گشتاور تولید می کند که برای زمان خود قابل تحسین است. سرعت گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو تنها در ۴٫۱ ثانیه انجام می گیرد که از بسیاری از خودروهای اسپرت امروزی بهتر است. همچنین بیشینه سرعت نیز به ۳۲۱ کیلومتر بر ساعت می رسد.

همان طور که حدس می زنید، ۴۸۸ پیستا با فناوری مدرن خود پیروز میدان خواهد بود، اما مشاهده رقابت دو سوپراسپرت کلاسیک و مدرن فراری در کنار یکدیگر جذابیت های خاص خود را دارد.