جالبز/ پروندهای وجود دارد که میتواند به عنوان نقطه عطفی برای آینده فناوری و اتومبیل سازی، تبدیل شود. در ماه مارس 2018 راننده سیستم رانندگی خودمختار و ایمن اوبر متهم به قتل شد. رافائل واسکز راننده خودروی خودران ولوو XC90 بود. این خودرو مجهز به سنسورهای اوبر و تکنولوژی رانندگی اتوماتیک است. راننده نتوانست دوچرخه سواری که از خیابان عبور میکرد( الین هرزبرگ) را ببیند و به سرعت با آن برخورد کرد. الین هرزبرگ بعد ها در بیمارستان جان خود را از دست داد.
شورای امنیت حمل و نقل ملی آمریکا یا NTSB اعلام کرد که مقصر اصلی این حادثه، خود هرزبرگ است اما واسکز و اوبر هم بی تقصیر نیستند. طبق گزارشات، هرزبرگ در حال تماشای ویدئویی در گوشی خود بوده و توجهی به جاده نداشته است. آلیستر ادل، دادستان شهرستان ماریکوپا، اظهار میدارد که “حواس پرتی هنگام رانندگی موضوعی است که در جامعه ما از اهمیت بالایی برخودار است.” وقتی راننده ای پشت فرمان اتومبیل مینشیند، وظیفه دارد که آن وسیله نقلیه را به طور ایمن و مطابق قانون، کنترل و اداره کند.
NTSB تا حدودی اوبر را در این امر مقصر میداند و علت این قضیه را ” روند نامناسب ارزیابی خطر ” و ” بی تاثیر بودن اپراتور های خودرو ” اعلام میدارد. البته برخلاف واسکز، اوبر هیچ گونه اتهام کیفری نخواهد داشت و طبق بیانات NTSB، هیچ پایه و اساسی برای مسئولیت اوبر در این امر وجود ندارد. این مسئله بار اول است که برای خودروهای خودران اتفاق می افتد، به نظر می رسد روز به روز تا دستیابی به نوعی از فناوری که ساخت خودروهایی با قابلیت راندن اشتراکی را فراهم می کند ، فاصله کمتری داریم.
طبق گزارشات، سنسورهای وسیله نقلیه شش ثانیه قبل از برخورد جسمی در جاده آن را شناسایی میکنند اما فقط 1.3 ثانیه قبل از برخورد، آن را اعلام میکنند.