پدال/ هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت معمولاً خودروهای چندان هیجان‌انگیزی نیستند اما داستان دو مدلی که در اینجا مشاهده می‌کنید کاملاً متفاوت است زیرا یکی از آن‌ها تویوتا یاریس GR است که بسیار تحسین شده و دیگری هم قوی‌ترین هاچ‌بک ساخت مینی محسوب می‌شود. یاریس GR از یک قلب کوچک ۱.۶ لیتری سه سیلندر توربو استفاده می‌کند که ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. یک پکیج سفارشی هم برای این فلفل تیز ژاپنی ارائه می‌شود که دیفرانسیل لغزش محدود تورسن را برای هردو محور به همراه دارد.

از سوی دیگر، در سینهٔ مینی JCW GP یک پیشرانهٔ بزرگ‌تر ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است. یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک این نیرو را به چرخ‌های جلو می‌فرستد و یک قفل دیفرانسیل مکانیکی هم نیرو را بین چرخ‌ها کنترل می‌کند؛ بنابراین از لحاظ قدرت برتری با مینی است و وزن دو خودرو نیز بسیار به هم نزدیک است اما از سوی دیگر، یاریس از مزیت کشش بهتر به خاطر سامانهٔ چهارچرخ محرک سود می‌برد.

رقابت از درگ ایستاده آغاز می‌شود و سامانهٔ چهارچرخ محرک یاریس در پیست خیس برای آن برتری اولیه‌ای را به همراه دارد اما این برتری خیلی دوام ندارد و مینی GP به‌آرامی اختلاف را جبران کرده و درنهایت جلو می‌افتد. پس‌ازاین، چند مسابقهٔ رولینگ برگزار می‌شود که در آن‌ها به‌خوبی نقاط قوت گیربکس اتوماتیک مینی نشان داده می‌شود زیرا این گیربکس دنده‌ها را سریع تعویض کرده و پیشرانه را به‌سرعت به اوج قدرت خود می‌رساند. به همین دلیل، در رولینگ تویوتا حرفی برای گفتن ندارد. در آخر هم یک آزمایش ترمز انجام می‌شود تا ببینیم کدام خودرو در فاصلهٔ کمتری متوقف می‌شود. در این آزمایش، تویوتا علیرغم وزن سنگین‌تر از مینی، قدرت توقف چشمگیری دارد و یک امتیاز کسب می‌کند.

مشخصات فنی

تویوتا یاریس GR

مینی JCW GP

پیشرانه۱.۶ لیتری I3 توربو۲.۰ لیتری I4 توربو
قدرت۲۶۱ اسب بخار۳۰۶ اسب بخار
گشتاور۳۶۰ نیوتن متر۴۵۰ نیوتن متر
گیربکس۶ سرعته دستی۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخجلو
وزن۱۲۸۰ کیلوگرم۱۲۵۵ کیلوگرم
قیمت۳۳,۴۹۵ پوند۳۵,۳۴۵ پوند