در سال ۱۹۸۳ بود که شرکت خودروسازی هیوندای تصمیم گرفت، محصول خودش استلار، که از پلتفرم فورد تانوس، موتور و گیربکس میتسوبیشی بهره میبرد، به بازار عرضه کند. پس از گذشت دو سال اولین نسل هیوندای سوناتا با موتورهای میتسوبیشی و پلت فرم استلار معرفی شد، اما هیوندای در تلاش بود تا سوناتا را نمونه لوکستر استلار نشان دهد.
در سال ۲۰۰۵ شرکت هیوندای نسل پنجم سوناتا را معرفی کرد و از سال ۲۰۰۶ این خودرو به بازار ایران بهصورت گسترده راه پیدا کرد. در سال ۲۰۰۸ بر روی این خودرو فیسلیفتی نسبتاً جزئی انجام شد که ظاهرش را بسیار جذاب کرد. سوناتا که از همان اول در بازار ایران محبوب واقع شد، در نسل بعد هم فروش مناسبی را در ایران تجربه کرد.
داستان اصلی از سال ۲۰۱۵ شروع شد؛ هنگامیکه سوناتا LF با ظاهری زیبا اما نسبتاً ساده و با دو موتور بنزینی و الکتریکی به بازار ایران عرضه شد.
در سال ۲۰۱۸ هیوندای متوجه اشتباه خود در طراحی شد و با انجام فیسلیفتی سنگین بر روی سوناتا LF توانست ظاهر خودرو را دگرگون کند. این امر سبب شد برای طراحی جذابش در ایران محبوبیت بالایی یابد. این روزها که قیمت بنزین سر به فلک گذاشته، صرفهجویی در مصرف سوخت و سهم کمتر در آلودگی هوا، مشوق خوبی برای خرید خودروهای هیبرید است. البته که خودروهای هایبرید از بدو ورود به بازار ایران به دلیل بهره بردن از گیربکس CVT و برخی مشکلات از طرفداران زیادی نداشتند. از لکسوس CT200H، که اولین خودروی هیبریدی بود، تا تویوتای کمری و لکسوس NX، هریک با این مشکل مواجه بودند. اما سوناتا نسبت به باقی هیبریدیها جذابتر شد.
طراحی ظاهری سوناتا ۲۰۱۸
نسل هفتم سوناتا LF در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. شرکت هیوندای در سال ۲۰۱۷ توانست با انجام فیسلیفتی سنگین بر روی این محصول و ایجاد ظاهری بسیار جذاب فروش خوبی را تجربه کند. جالب است بدانید سوناتای LF فیسلیفت برای اولین بار در ایران معرفی شد تا جایی که برخی تصور میکردند نسل جدیدی از این خودرو معرفی شده است.
هنگامیکه به سوناتا ۲۰۱۸ از جلو نگاه میکنید، متوجه تغییرات زیادی نسبت به نمونه قبل از فیسلیفت میشوید؛ مثلاً کاسه چراغ، فرم سپر، جلوپنجره و برخی از خطوط جلوی خودرو در نمونه فیسلیفت تغییر پیدا کرده و از ظاهری بروزتر بهره میبرد. در سوناتا ظرافتهای خاص طراحی هیوندای، مانند جلوپنجره معروفش به کار رفته. خطوط کرومی که در وسط جلوپنجره استفاده شده، نمای زیبایی به خودرو داده است و لوگوی هیوندای در وسط جلوپنجره به زیبایی خودنمایی میکند. هنگامیکه به طراحی سپر دقت کنید، متوجه میشوید پنج عدد دیلایت (چهار عدد کوچک و یک عدد بزرگ) در طرفین سپر به کار رفته است. وقتی به چراغ جلو مینگرید، متوجه خط کرومی میشوید که از زیر چراغ جلو شروع شده، دور فریم درها کشیده شده و در آینه جانبی تمام میشود. در سال ۲۰۲۰ این خط روی چراغ به دیلایت تبدیل شد، اما برخی سلایق به آن انتقاد میکنند.
نمای جانبی سوناتای فیسلیفت با نمونه قبل از فیسلیفت هیچ تفاوتی ندارد و فقط در طرح رینگ سوناتا ۲۰۱۸ خطوط فلزی کمتری به کار رفته است. در نمای عقب تفاوت بسیاری میان سوناتا ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ احساس میشود؛ از نوشته بزرگ سوناتا روی در صندوق گرفته تا کاسه چراغ جدید و سپر و در صندوق، که صدالبته نمای زیبایی هم به خودرو داده! طراح سوناتا فیسلیفت بسیار به جزئیات توجه داشته، مثلاً برای باز کردن در صندوق باید بر روی قسمت بالایی لوگوی هیوندای فشار بیاورید. شرکت هیوندای سعی داشته در نسخه LF 2018 عیبهای نسخه قبل از فیسلیفت را بپوشاند. بهعنوانمثال در سوناتا ۲۰۱۷ چراغ دنده عقب بر روی سپر نصب شده بود و هنگامیکه دنده عقب میرفتید، خودروی عقبی متوجه نمیشد و ممکن بود با شما برخورد کند، برای همین در نسخه فیسلیفت چراغ دنده عقب را بر روی در صندوق نصب کردند.
کابین و امکانات هیوندای سوناتا ۲۰۱۸
این خودرو با سه تیپ به بازار ایران عرضه شد که عبارتاند از: GLS و GLS+ و GL که این خودروی مورد نظر ما تیپ GLS است. اما تفاوتی که میان آنها وجود دارد ازنظر آپشنها و امکانات رفاهی است؛ مثلاً در تیپ GLS+ سیستم صوتی اینفینیتی، کنترل کشش و کنترل پایداری، سردکن صندلی، شارژر وایرلس، تریم رنگ صندلی و مواردی اینچنینی وجود دارد. اما در تیپ GL و GLS خبری از این امکانات نیست.
در ردیف جلو فضای بسیار مناسب و البته جذابی داریم. نکته جالب این است که فرم داشبورد این خودرو مانند هیوندای النترای ۲۰۱۸ است و مثل اینکه همان داشبورد را بزرگتر کردند و کمی بر روی جزئیاتش کار کردند و درست بر روی این خودرو قرار دادهاند. جدای از آن، فرم صندلیها بسیار زیبا و راحت است و مواد استفاده شده در کابین کیفیت مناسبی دارند، ولی بهرسم خودروهای هیوندای و کیا جنس مواد استفاده شده برای دور فرمان اصلاً مناسب نیست و در کارکرد شصت و پنج هزار کیلومتر شاهد براق شدن آن میشوید. از آنجا که سوناتای مورد بررسی ما تیپ GLS است، رنگ صندلیهای کابین مشکی است. اما در تیپ GLS+ مدل ۲۰۱۸ رنگ صندلیهای داخلی موکا و در مدل ۲۰۱۷ سرمهای رنگ است.
در بحث ابعاد کابین باید گفت این خودرو فضای بسیار مناسب و بزرگی دارد و به گفته صاحب خودرو، سرنشینان ردیف عقب سوناتا فضای خوبی برای پا و سر خود دارند. این فضا همچون تویوتای کمری است، اما در ردیف عقب افزون بر فضای کافی از امکانات نسبتاً مناسبی مانند گرمکن صندلی و شارژر دوازده ولت هم برخوردارید.
اما امکانات سوناتای ۲۰۱۸ GLS عبارتاند از: گرمکن صندلیهای عقب و جلو، صندلی برقی به همراه مموری صندلی، اتوهلد، رادار نقطه کور، سنسور جلو و عقب، گردش چراغ در سر پیچ، گرمکن فرمان، تنظیم حالات رانندگی، سقف پانارومیک و… . گفتنی است این امکانات برای یک خودروی دو و نیم میلیاردی در ایران مناسب است.
مشخصات فنی سوناتا ۲۰۱۸
شرکت هیوندای برای سوناتا سه موتور بنزینی یک موتور هیبرید و یک موتور پلاگین هیبرید در نظر گرفته است.
هیوندای سوناتا که رقیبی برای تویوتا کمری است، از موتوری مشابه آن بهره میبرد، اما چیزی که این خودرو را از باقی هیبریدها جدا میکند، گیربکس آن است.
هیوندای سوناتا دارای یک موتور ۲ لیتری هیبرید است که قدرت ۲۰۷ اسب بخار و ۱۹۳ نیوتنمتر گشتاور را به شما تحویل میدهد. این موتور متصل به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک است و میتواند در ۹/۳ ثانیه از صفر به صد برسد.
سوناتا یک باتری پلیمر با ظرفیت ۷۶/۱ کیلووات ساعت دارد که در صندوق عقب نصب شده که مقداری از حجم صندوق عقب را کاهش داده است. گفتنی است شما با داشتن این خودرو، مانند تمام خودروهای هیبرید، بعد از کارکرد ۲۰۰ هزار کیلومتر و یا پس از چند سال باید حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای خرید باتری هزینه کنید که مبلغ واقعاً قابل توجهی است.
اما مصرف این خودرو بر اساس کاتالوگ ۴/۷ درصد کیلومتر و با یک باک ۶۰ لیتری عدد مناسبی است و یعنی با هر بار بنزین زدن میتواند هزار و دویست کیلومتر پیمایش داشته باشد. اما بر اساس گفته مالک بهصورت ترکیبی و با رانندگی نسبتاً پرگاز با هر باک بنزین میتواند پیمایش هزار کیلومتری داشته باشد.
تجربه رانندگی با هیوندای سوناتا ۲۰۱۸
هنگامیکه دکمه استارت را فشار میدهیم، خودرو با کمترین میزان صدا روشن میشود و این به دلیل هیبرید بودن خودرو است؛ اما هنگامیکه خودرو میزان کمی شارژ داشته باشد، صدای گوشخراشی ایجاد میکند.
سوناتا ۲۰۱۸ از یک سیستم صوتی ۴۰۰ واتی اینفینیتی با ۱۰ بلندگو بهره میبرد که صدای بلند و باکیفیتی تولید میکند. در تیپ GL و GLS از بلند گوی بدون مارک بهره میبرید که نسبت به هزینهای که برای خرید این خودرو صرف کردهاید، صدای بیکیفیتی به شما ارائه میکند.
اما بهترین قسمت رانندگی با این خودروی هیبرید جعبه دنده شش سرعته اتوماتیکش است که عملکرد مناسبی از خود نشان میدهد و هرگاه به پدال گاز اشاره کنید، به سرعت شتاب میگیرد و از شتاب اولیه بسیار مناسبی برخوردار است.
با اینکه سواری سوناتا در مقایسه با تویوتا کمری راحت نیست، اما بسیار خوب و قابل قبول است و تنها مورد آزاردهنده کوبش در دستاندازهای کوچک است. البته ایراداتی مانند گیجی فرمان هم دارد که تحملکردنی است. سوناتا ترمزهای خوبی دارد، ولی از هندلینگ مناسبی مانند رنو تالیسمان و یا فولکس پاسات برخوردار نیست، اما برای یک سدان خانوادگی راضیکننده است.
در مورد هزینههای نگهداری هم بنا به گفته مالک تا امروز (کارکرد شصت و پنج هزار کیلومتر) بهجز سرویسهای دورهای هیچ هزینه اضافی برای این خودرو نشده است. ظاهراً مالک در میان هر سرویس دورهای سه باک اکتان به خودرو زده و تا امروز برای خودرو اتفاقی نیفتاده.