پدال/ برای بازگشت تویوتا سوپرا باید صبور میبودیم. ایده بازگشت این خودروی اسپورت اولین بار در سال ۲۰۱۴ و با رونمایی از کانسپت FT-1 اولین بار پدیدار شد اما ۵ سال بعد بود که نسخه تولیدی آن از راه رسید. خوشبختانه این همه انتظار ارزشش را داشته است.
وقتی بحث بهروزرسانیها باشد تویوتا خیلی علاقهای به عجله کردن ندارد اما چیزی که اینجا داریم GR سوپرا ۲.۰ پرو است که نسخه پایه و جدید از این خانواده با پیشرانه کوچکتر، قدرت کمتر و البته قیمتی در دسترس تر میباشد.
این خودرو بیش از یک سال که در بازار ژاپن حضور داشته و تابستان سال پیش نیز وارد بازارهای اروپایی شده است. تویوتا امیدوار است نسخه پایه سوپرا باعث افزایش استقبال از این خودرو شود چراکه سال پیش تنها ۲۷۱ دستگاه از سوپرا در بریتانیا به فروش رفته است.
از نظر بصری تفاوتی بین نسخههای پایه و ۳ لیتری سوپرا وجود ندارد. سوپرا ۲.۰ از بدنهای با استایل اوریگامی سود برده و تنها تفاوت قابلذکر در بدنه به رینگهای کوچکتر ۱۸ اینچی مدل پایه مربوط میشود. این در حالی است که برادر قویتر به رینگهای ۱۹ اینچی مجهز میباشد.
زیر کاپوت اما بزرگترین تغییر رخ داده جایی که دیگر خبری از پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری ۳۳۵ اسبی نبوده و جای آن را پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری با قدرت ۲۵۴ اسب بخار گرفته است. همانند پیشرانه بزرگتر، این قلب آهنین کمحجمتر نیز به تویوتا تعلق نداشته و ب ام و آن را تولید کرده است. البته این پیشرانه بارها خودش را در خودروهایی همچون ب ام و ۳۳۰i اثبات کرده است.
علیرغم قدرت کمتر، این پیشرانه مزیتهایی نیز با خود به همراه دارد که اولین آنها کاهش وزن کلی خودروست. سوپرا ۲.۰ پرو ۱۰۰ کیلوگرم وزن کم کرده و وزن کلیاش به ۱۳۹۵ کیلوگرم رسیده و به همین خاطر سبکتر از پورشه ۷۱۸ کیمن میباشد.
شاید مهمترین تغییر در بحث قیمتگذاری باشد جایی که استارت قیمتی GR سوپرا ۲.۰ پرو از ۴۵۹۹۵ پوند میخورد. به این ترتیب سوپرا بیشتر با ۷۱۸ کیمن قابلمقایسه شده اما خب از طرفی ۸۳۴۵ پوند ارزانتر از مدل ۳ لیتری سوپرا میباشد که ۱۵ درصد کاهش قیمت را نشان میدهد.
قطعاً از پشت فرمان میتوان به تفاوتهای دو مدل پی برد. پیشرانه با صدایی خفته از خواب برمیخیزد و اگرچه این صدا را به وضوح میتوان از بیرون شنید اما از روی صندلی راننده صدای زیادی به گوش نمیرسد. بجای این موضوع شاهد تزریق صدا به کابین از طریق بلندگوها هستیم. این روش بهطور موفقیتآمیزی در برخی خودروها بکار رفته اما در سوپرا مصنوعی بودنش را به شدت نشان میدهد.
با وزن ۱۳۹۵ کیلوگرمی، قدرت ۲۵۴ اسبی و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری کافی به نظر میرسد. این خودرو شتاب گیری مثالزدنی ندارد اما شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن طی ۵.۲ ثانیه ثبت میشود. البته هرگز آرزوی قدرت بسیار بیشتر را نخواهید داشت. پیشرانه عملکرد واقعی خود را در دور بالای ۲۵۰۰ به نمایش میگذارد و با نرمی به دور ۶۵۰۰ میرسد. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک نیز با تعویضهای نرم خود پیشرانه را همراهی میکند.
نکته برجسته درباره سوپرا به فرمان آن مربوط میشود که روی چابکی خودرو به شدت تأکید دارد. فرمان سریع و تیز بوده و سریعاً به دستورات راننده پاسخ میدهد. پشتیبان بدنه نیز کنترل دقیق حرکات بدنه است که توازن خوبی بین حفظ تختی خودرو در پیچها و راحتی سواری برقرار میکند. در حالت اسپورت نیز پدال گاز تیز و شاسی سفت میشود.
اما جایی که باید درباره سوپرا ۲.۰ راضی باشید تجهیزات کمتر آن است زیرا خبری از عناصر فیبر کربنی یا هدآپ دیسپلی و سیستم صوتی مرغوب نبوده و صندلیهای اسپورت چرمی و شارژ بیسیم گوشی نیز حذف شدهاند که با توجه به قیمت کمتر طبیعی است.
GR سوپرا ۲.۰ مزیتهای واضحی داشته که مهمترین آنها قیمتش است. البته این خودرو به خاطر وزن کمتر چابکتر نیز هست. اگرچه سرعت و صدای این خودرو به پای برادر ۶ سیلندر نمیرسد اما مشکل اصلی این است که پیشنهادی لیزینگی و اقساطی تویوتا به این معنی است که شما مدل ۳ لیتری را با تجهیزات و قدرت بیشتر و با اقساط ماهانه کمتر میتوانید بخرید.
مشخصات تویوتا GR سوپرا ۲.۰ پرو
قیمت: ۴۵۹۹۵ پوند
پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی
قدرت/گشتاور: ۲۵۴ اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۲ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر