به‌رسم هرسال، با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۱، وب‌سایت کارانددرایور اقدام به انتخاب و معرفی بهترین خودروها برای مدل ۲۰۲۲ تحت عنوان جوایز ۱۰Best می‌کند. امسال انتخاب بهترین‌ها سخت‌تر از همیشه بوده است زیرا بیش از ۳۰۰ خودرو، پیکاپ، شاسی‌بلند و ون مورد بررسی قرار گرفته‌اند تا از بین آن‌ها ۱۰ خودروی برتر انتخاب شود. این خودروها وظیفهٔ خود را به بهترین نحو انجام می‌دهند و درعین‌حال ارزشی باورنکردنی در برابر قیمت دارند و تجربهٔ رانندگی عالی را ارائه می‌کنند. امسال همچنین رقابت‌های ۱۰Best کارانددرایور چهل‌ساله شده است.

چیزی که این رقابت را متفاوت می‌کند این است که یک خودرو می‌تواند برای چند سال جایگاه خود را در لیست جالبز حفظ کند زیرا جوایز ۱۰Best نه‌تنها به بهترین خودروهای جدید بلکه به بهترین خودروهایی که قیمت پایهٔ زیر ۹۰ هزار دلار دارند هم اعطا می‌شود. بااین‌حال، به لیست بهترین‌های سال ۲۰۲۲ چند خودروی جدید اضافه شده که این یعنی تعدادی از بهترین‌های سال گذشته مغلوب شده‌اند. به مدت دو هفتهٔ کامل، بهترین‌های سال قبل با خودروهای جدید بازار رقابت می‌کنند و پس از رانندگی، بررسی دقیق، نشستن در صندلی‌های ردیف سوم، باز کردن درب صندوق بار، بررسی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، انجام آزمایش‌های ابزاری و یادداشت‌برداری دقیق، به هر خودرو از ۱۰۰ امتیاز داده می‌شود. خودروهایی که درنهایت به‌عنوان بهترین انتخاب می‌شوند همگی یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد، توانایی ویژه‌ای که آن‌ها را از بقیه متمایز می‌کند. پس بدون اتلاف وقت بیشتر، ادامهٔ مطلب را مطالعه کنید تا با قهرمان‌های سال ۲۰۲۲ آشنا شوید.

کادیلاک CT4-V بلک‌وینگ

شاید فکر کنید CT4-V بلک‌وینگ ۴۷۲ اسب بخاری صرفاً نسخهٔ زیردست CT5-V بلک‌وینگ ۶۶۸ اسب بخاری است. این تصور هرچند به‌ظاهر منطقی به نظر می‌رسد اما کاملاً اشتباه است. حتی کسانی که بلک‌وینگ بزرگ‌تر را ترجیح می‌دهند نیز اذعان می‌کنند که بلک‌وینگ کوچک‌تر به‌خودی‌خود خودروی جذابی است. البته همهٔ آزمایش‌کنندگان چنین نظری نداشتند اما در پایان آزمایش‌های ۱۰Best، افراد موافق با قاطعیت ایستادگی کرده و CT4-V بلک‌وینگ را سدان اسپرت بهتری نسبت به برادر بزرگ‌تر دانستند.

کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ

تا جایی که می‌دانیم، قماربازان لاس‌وگاس روی برندگان رقابت ۱۰Best کارانددرایور شرط‌بندی نمی‌کنند اما اگر این کار را می‌کردند، کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ قطعاً یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها بود. اعداد و ارقام این ماشین واقعاً چشمگیر و حیرت‌آور هستند. یک موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ با ۶۶۸ اسب بخار قدرت و ۸۹۵ نیوتن متر گشتاور، کمی بیش از دو تن وزن، گیربکس شش سرعتهٔ دستی استاندارد و محرک عقب خالص. این ترکیب قطعاً هر عشق ماشینی را به وجد می‌آورد.

شورلت کوروت

ما عاشق پرفورمنس هستیم اما درعین‌حال به صرفه‌جویی در پول هم بسیار اهمیت می‌دهیم. به همین دلیل، چیزی که شورلت کوروت را از صدها خودرویی که در رقابت حضور داشتند اما رأی نیاوردند متمایز می‌کند، ارائهٔ بهترین پرفورمنس در برابر قیمت است. البته فکر نکنید کوروت فقط به خاطر قیمت خود در این لیست حضور دارد و پرفورمنس آن خیلی اهمیتی نداشته است زیرا در یک پیست چالش‌برانگیز، C8 از همهٔ خودروهای این لیست حتی پورشه ۷۱۸ با وزن کمتر و رانندگی خالص‌تر هم سریع‌تر است.

فورد برانکو

برای چندین دهه، خریداران جیپ رانگلر با مشکلات آن کنار می‌آمدند زیرا برای کسانی که خواهان یک خودروی ۴×۴ همه‌جارو با قابلیت برداشتن سقف و درها بودند، تنها انتخاب همین بود. هرچند هنوز هم این بحث وجود دارد که بخش عمده‌ای از جذابیت رانگلر در شخصیت سنتی آن نهفته است اما فورد برانکوی جدید ثابت می‌کند که راه بسیار بهتری برای داشتن یک ۴×۴ همه‌جارو وجود دارد.

هوندا آکورد

خودروهای خانوادگی روزمره مطمئناً فاقد جذابیت سوپرکارها یا خودروهای اسپرت هستند اما بااین‌حال، رانندگی‌های روزمره با خودرویی کسل‌کنندهٔ یا تنگ هم می‌تواند بسیار ناامیدکننده باشد. دقیقاً به همین دلیل چند سال است که هوندا آکورد را در لیست ۱۰Best می‌بینیم. آکورد ممکن است در ظاهر شبیه به دیگر سدان‌های خسته‌کننده به نظر برسد اما رانندگی با آن شگفتی ناشناخته‌ای را به دنبال خواهد داشت.

کیا تلوراید

هر ابرقهرمانی به یک دستیار خبره نیاز دارد و این کسی است که به همان اندازه ارزشمند خواهد بود. به آلفرد برای بتمن فکر کنید، کیا تلوراید مثل او است. این خودرو نمی‌تواند بوئینگ ۷۴۷ را یدک بکشد، در مسابقهٔ باجا ۱۰۰۰ پیروز شود یا رکورد پیست‌ها را بشکند ولی خودرویی است که فقط به دلیل عالی بودن در استفاده‌های روزمره ما خرید آن‌را همیشه توصیه می‌کنیم. این شاسی‌بلندی است که باعث می‌شود همهٔ کارها با خوشنودی انجام شود.

پورشه ۷۱۸

هدیهٔ ویژهٔ ۷۱۸ برای راننده سرعت است. این خودرویی است که سریع به نظر می‌رسد و سریع هم هست. سرعتی بی‌دردسر. درواقع این خودرویی سریع به توان دو است زیرا شامل دو نسخهٔ کیمن کوپه و باکستر روباز می‌شود. این دو خودرو قهرمانی خود را از چهار نسل قبل به ارث برده‌اند و این قهرمانی به‌وضوح در DNA آن‌ها است. به نظر می‌رسد این ژن خوب از جایی آمده که فقط مهندسان زوفنهاوزن می‌دانند و به آن دسترسی دارند. در ۲۵ سالی که باکستر در بازار ایالات‌متحده عرضه می‌شود و کیمن که از سال ۲۰۰۶ به آن اضافه شد، این دو ساختۀ موتور وسط پورشه  ۲۳ بار جایزهٔ ۱۰Best را از آن خود کرده‌اند.

رم ۱۵۰۰

وقتی صحبت از خودروهای برتر سال می‌شود، معمولاً کوپه‌ها و سدان‌های اسپرت به ذهن می‌آیند اما خیلی‌ها در دنیای واقعی به توانایی‌های یک پیکاپ نیاز دارند. برای مدتی طولانی، داشتن یک پیکاپ به معنای تحمل سواری سفت، کابین زمخت و هزینهٔ بالای سوخت بود تا اینکه رم ۱۵۰۰ از راه رسید. این خودرو در سال ۲۰۰۹ انقلاب استفاده از فنرهای پیچشی در پیکاپ‌ها را به راه انداخت و این تغییر باعث شد نام وانت دیگر با سواری ناخوشایند مترادف نباشد. رم همچنین به احترام کسانی که هرروز با پیکاپ رانندگی می‌کنند، کابین محصولات خود را به متریالی که برای سدان‌های لوکس مناسب بودند مجهز کرد. همچنین جدیدترین پیکاپ رم که به سامانهٔ چهارچرخ محرک و پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربودیزل مجهز است، مصرف سوختی کمتر از کیا تلوراید دارد. حتی مصرف سوخت نسخهٔ ۳.۶ لیتری V6 بنزینی رم ۱۵۰۰ هم با تلوراید برابر است.

سوبارو BRZ / تویوتا GR 86

هر قهرمانی یک نقطه‌ضعف دارد و نسل اول سوبارو BRZ و تویوتا ۸۶ دو نقطه‌ضعف داشتند که شامل کمبود قدرت و چسبندگی می‌شد. شاسی محرک عقب این خودروها عالی بود اما لاستیک‌ها کشش کافی را فراهم نمی‌کردند و پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تخت نیز گشتاور پایینی داشت؛ اما همان‌طور که حضور این برادران دوقلو در لیست ۱۰Best سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد، آن‌ها در نسل جدید خود این مشکلات را برطرف کرده‌اند.

فولکس‌واگن گلف GTI

آیا یک شخص عادی می‌تواند ابرقهرمان باشد؟ بعید به نظر می‌رسد اما بزرگ‌ترین نقطهٔ قوت فولکس‌واگن گلف GTI همیشه این بوده که کارهای روزمره را آن‌قدر خوب انجام می‌دهد که آن‌را به خودروی خاصی تبدیل می‌کند. خیلی قبل‌تر از آمدن نسل هشتم GTI نیز این خودرو در بسیاری از مواقع در لیست ۱۰Best جای داشت به‌گونه‌ای که این شانزدهمین حضور گلف GTI در این لیست از سال ۱۹۸۳ تاکنون محسوب می‌شود. دیدن جذابیت این هاچ‌بک اسپرت هرگز سخت نیست زیرا این یک خودروی آلمانی پرفورمنس خوب با قیمت مقرون‌به‌صرفه، کارایی یک هاچ‌بک پنج‌نفره، مصرف سوخت مناسب و فضای کابینی بیشتر از برخی کراس‌اوورهای کامپکت است.