جالبز/ حدود دو دهه است که شاسی بلندهای ترکیبی و نسخههای کوچکتر آنها یعنی کراساوورها به ستاره پرفروش بازار خودرو جهان تبدیل شدهاند. در کشورمان نیز همزمان با موج جهانی، کراساوورهای شهری نیز به محبوبیت بسیار زیادی دست یافتند و مشتریان ایرانی از آنها استقبال خوبی به عمل آوردند.
همزمان با عرضه برخی کراساوورهای کوچک چینی به صورت مونتاژ، دیگر شرکتها نیز تصمیم به عرضه نمونههای وارداتی از کراساوورهای شهری گرفتند. در این میان رنو کپچر محصول وارداتی ایران خودرو بود که در فاصله سالهای 2015 تا 2017 به بازار ایران عرضه شد و به رقابت با محصولاتی همچون سانگ یانگ تیوولی و پژو 2008 پرداخت.
رنو کپچر در حقیقت یک هاچبک کراس است و نمونه کراس از هاچبک معروف رنو یعنی رنو کلیو محسوب میشود که هیچگاه به کشورمان راه پیدا نکرد. رنو کپچر در ابتدای ورود به بازار در محدوده صد میلیون تومان قیمتگذاری میشد و به دلیل امکانات مناسب و چهره زیبا، در سال ابتدایی ورود به بازار مورد توجه مصرفکنندگان ایرانی قرار گرفت. اما این فروش موفق ادامهدار نبود و با ورود رقیب قدرتمند و خوش فروشی همچون سانگ یانگ تیوولی و پژو 2008، رنو کپچر در بازار به چالش کشیده شد.
بررسی ظاهر رنو کپچر
رنو کپچر براساس پلتفرمی مشترک با رنو کلیو توسعه یافته و از این رو مشترکات بین دو خودرو بیشمارند. همین مساله موجب شده تا ظاهر رنو کپچر نسبتا کپل و در عین حال زیبا به نظر برسد و گویا با خودرویی بزرگتر از ابعاد و اندازه آن روبرو هستید.
نمای داخلی رنو کپچر سادهتر از نمای خارجی به نظر میرسد و حس خودرویی اقتصادی را به شما القا میکند. البته این خودرو مطابق سلیقه مشتریان اروپایی ساخته شده و حس و حال متفاوتی با کراساوورهای چینی یا کرهای دارد. دو نکته نوآورانه و نسبتا عجیب در کابین رنو کپچر به چشم میخورد، ابتدا آنکه روکش صندلیهای رنو کپچر قابلیت باز شدن دارند و میتوان آنها را مورد شستشو قرار داد. نکته دیگر در خصوص داشبورد خودرو است که برخلاف داشبورد خودروهای معمول، به صورت کشویی باز میشود.
همانند بسیاری از کراساوورها و هاچبک کراسهای شهری، رنو کپچر نیز از پیشرانه کمحجم توربوشارژر استفاده میکند. پیشرانه 1.2 لیتری توربوشارژر با کد TCe120 توانبخش این خودرو است که حداکثر میتواند 120 اسببخار قدرت و 190 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه نیز وظیفه انتقال نیرو به دیفرانسیل جلو را بر عهده دارد.
نقاط قوت و ضعف رنو کپچر
این پیشرانه حدود 5.9 لیتر در هر صد کیلومتر بنزین میسوزاند که رقمی نسبتا قابل قبول برای یک کراساوور کوچک شهری محسوب میشود. شتاب صفر تا صد رنو کپچر نیز در منابع رسمی حدود 11 ثانیه عنوان شده که در شرایط کشورمان این رقم بیشتر خواهد بود. با وجود آنکه شتاب رنو کپچر نسبت به پیشرانه و وزن 1180 کیلوگرمی آن کاملا مناسب به نظر میرسد و حتی قادر به قیاس با سانگ یانگ تیوولی است اما در مقایسه با محصولی همچون پژو 2008 نسبتا ضعیف ارزیابی میشود.
برخی محافل خودرویی در کشورمان، رنو کپچر را با محصول ارزانتر این شرکت فرانسوی یعنی رنو ساندرو و رنو ساندرو استپ وی مقایسه میکنند. هنگامی که رنو ساندرو استپ وی و رنو کپچر مورد مقایسه قرار میگیرند، به جز امکانات رفاهی بیشتر و ترمزهای قویتر تفاوت خاصی در عمل بین دو محصول رنو احساس نمیشود. ورود صدای پیشرانه به کابین، هندلینگ نسبتا ضعیف با وجود سیستم کنترل پایداری و مواد اقتصادی به کار رفته در کابین، از جمله نقطه ضعفهای رنو کپچر به عنوان یک خودرو وارداتی و نسبتا گرانقیمت هستند.
برای خرید رنو کپچر به چه بودجهای نیاز است؟
این روزها یافتن گزینه صفرکیلومتر از رنو کپچر که آخرین سری وارداتی آن به سال 2017 باز میگردد، بسیار سخت است و بعید به نظر میرسد چنین خودرویی در بازار قابل دسترسی باشد. برای متقاضیان خودروهای صفر رنو، رنو ساندرو استپ وی صفرکیلومتر با قیمتی بین 500 الی 520 میلیون تومان در دسترس است.
برای خرید رنو کپچر در نسخههای کارکرده، نیاز به حداقل بودجهای برابر با 800 میلیون تومان خواهید داشت. نسخههای قابل خرید رنو کپچر تا محدوده یک میلیارد تومان به مرور افزایش مییابند و بهترین گزینهها در محدوده 900 میلیون الی یک میلیارد تومان قابل خریداری هستند. از آنجایی که رنو کپچر تحت فشار شدید سانگ یانگ تیوولی و پژو 2008 بوده است، نسخههای وارد شده در سال 2017 نسبتا کم تعداد هستند.