پدال/ ایده عدم وجود هرگونه حفاظ در یک خودروی اسپورت منطقی نخواهد بود. دوستداران آدرنالین زیاد و رانندگان مسابقه‌ای به شما خواهند گرفت که برداشتن شیشه جلو یک خودرو باعث ایجاد تجربه رانندگی شبیه موتورسیکلت خواهد شد و همچنین کاهش وزن خودرو را نیز در پی خواهد داشت. این موضوع از نظر تئوری هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد.


وقتی حذف کردن شیشه جلو را با تمرکز کامل روی کم کردن حداکثری وزن ترکیب کنید نتیجه‌ای کاملاً جادویی ایجاد خواهد شد: بریتانیایی‌ها چندین دهه با ایده تولید خودروهای اسپورت سبک‌وزن پیروز شده‌اند و امروز نیز می‌توان شرکت‌هایی همچون کاترهام، باک و آریل را مشاهده کرد که چنین محصولاتی را تولید کرده و به فروش می‌رسانند.


بخش اعظم مالکان محصولات کاترهام به شما خواهند گفت که شیشه کوچک جلوی محصولات این شرکت تأثیر زیادی روی تجربه رانندگی چنین خودروهایی نخواهد گذاشت. در عوض شما لایه‌ای از حفاظت را خواهید داشت مخصوصاً اگر دارای چشم، دندان و سر باشید!


روند جدید تولید سوپرکارهای گران‌قیمتی که فاقد شیشه جلو هستند در بین شرکت‌های مشهور دیده شده و ما واقعاً با درک آن مشکل داریم. فراری با مونزا در آتش این بازی دمید و پس از آن نوبت به مک لارن با الوا و استون مارتین با V12 اسپیدستر رسید. لامبورگینی هم با SC20 تک ساخت جزو جدیدترین شرکت‌هایی است که به این وادی وارد شده است.


واضح است که چنین خودروهایی برای جلب‌توجه و راضی کردن ثروتمندان خاص پسند طراحی شده‌اند اما این اسپیدسترهای خاص نسخه‌ای کاملاً کم‌کاربرد از مدل‌های استاندارد خود هستند. نبود شیشه جلو در یک خودرو با قدرت فراتر از ۷۰۰ اسب بخار بر تجربه و لذت سواری آن نخواهد افزود بلکه در اکثر سناریوها باعث ایجاد حس عدم استفاده هم خواهد شد. می‌خواهید کلاه ایمنی بر سر بگذارید؟ یک موتورسیکلت بخرید. با خرید موتورسیکلت بیشتر از همیشه به جاده و محیط نزدیک شده و چند صد هزار دلار نیز در جیپ شما حفظ خواهد شد.


شکی وجود ندارد که این خودروهای خاص سریع بوده و سود بالایی را برای سازندگان به ارمغان می‌آورند مخصوصاً در سالی که بسیار غیرقابل‌پیش‌بینی است اما درعین‌حال شکی وجود ندارد که این اسپیدسترها به اشیای دکوری بسیار گران‌قیمت در گاراژهای لوکس تبدیل خواهند شد.


سوپرکارهای مدرن پرفورمنس بسیار بالایی دارند و برخی از آن‌ها حتی برای سواری در معابر عمومی نیز چندان مناسب نیستند. این هیولاها در حالت استاندارد نیز هیجان بالایی داشته و برخی از آن‌ها به‌صورت روباز نیز در دسترس هستند. داشتن شیشه جلو هرگز مشکلی نبوده که نیازمند حل شدن باشد.


چه کسی می‌داند، شاید ما اقلیت باشیم اما در دنیایی که حتی فرمول ۱ نیز از حفاظ هالو برای رانندگان استفاده می‌کند، انتظار داریم سوپرکارها نیز حداقل‌های حفاظتی از رانندگان را به عمل بیاورند…