دنیای خودرو/ هوندا و جنرال موتورز در حال برنامهریزی برای همکاریای هستند که طبق گفته طرف آمریکایی کار خود را در حوزه مهندسی از اوایل سال 2021 آغاز خواهد کرد.
در ادامه سریال همکاریهای بزرگ میان خودروسازان شناخته شده جهانی حالا نوبت به هوندا و جنرال موتورز رسیده است. در روزهای اخیر این دو خودروساز آمریکایی و ژاپنی اعلام کردهاند که به واسطه به اشتراکگذاری سازهها یا پلتفرمهای مربوط به خودروهای بنزینسوز و برقی همکاریهای خود را توسعه خواهند داد. هرچند هنوز هیچ یک از دو شرکت نگفتهاند که برای این همکاری هر یک چه میزان سرمایهگذاری خواهند کرد.
شروع یک همکاری
آوریل گذشته بود که این دو خودروساز از مشارکت در ساختن دو خودروی برقی جدید خبردادند. پیش از آن نیز آنها سرمایهگذاری مشترکی را روی فناوری پیل سوختی و روی یک مدل خودران به اسم کروز اوریجین انجام داده بودند که توسط واحد جانبی جنرال موتورز یعنی کروز اتومیشن توسعه پیدا کرده بود. این دو شرکت خودروسازی که در حال برنامهریزی برای همکاریای هستند که طبق گفته جنرال موتورز کار خود را در حوزه مهندسی از اوایل سال 2021 آغاز خواهد کرد.
مارک رئوس رئیس هیات مدیره جنرال موتورز در بیانیهای اعلام کرد: «به طور کلی اعتقاد ما این است که این ائتلاف به هر دو شرکت در تحقق کاهش هزینهها در توسعه گستره محصولاتشان کمک کند. میزان قابل ملاحظهای که در نتیجه این مشارکت صرفهجویی خواهد شد به توسعه دیدگاه جنرال موتورز برای داشتن یک چشمانداز تمام الکتریکی کمک خواهد کرد».
کاهش هزینههای تولید
سیجی کوریشی قائم مقام هوندا نیز به این نکته اشاره کرده که هدف عمده از این همکاری صرفهجویی در هزینهها است.
آقای کوریشی در بیانیهای اعلام کرد: «ترکیب نقاط قوت هر شرکت و تعیین دقیق اینکه هر طرف چه کارهایی را به تنهایی و چه کارهایی را به صورت مشترک انجام خواهد داد، به ما کمک میکند تا یک معامله برد-برد را تجربه کنیم و ارزشهای جدیدی را برای مشتریانمان رقم بزنیم».
هدف جنرال موتورز این است که تا سال 2023 دستکم 20 خودروی الکتریکی جدید را به بازار معرفی کند. ماه گذشته برند لوکس جنرال موتورز یعنی کادیلاک از خودروی لیریک رونمایی کرد، یک مدل شاسیبلند تمام الکتریکی که انتظار میرود تا دو سال آینده راهی بازار شود. هوندا هم گفته که قصد دارد تا سال 2022 نسخه برقی تمامی محصولاتش را در اروپا نیز عرضه کند و به علاوه 6 محصول برقی جدید نیز به بازار بفرستد. علیرغم اینکه قیمت باتریهای مورد استفاده در خودروهای برقی کاهش پیدا کرده اما هنوز هم قیمت خودروهای برقی بیشتر از همتایان سوخت فسیلی آنهاست.
در نتیجه سودآوری آنها به میزان قابل ملاحظهای کمتر از میزانی است که مدلهای سنگین شاسیبلند و پیکاپ بنزینسوز برای خودروسازینی همچون جنرال موتورز به ارمغان میآورند.
در نتیجه به اشتراک گذاشتن هزینههای تولید با یک خودروساز دیگر آن هم در زمانی که میزان فروش در ایلات متحده به خاطر شیوع ویروس کرونا و افزایش بیکاری پایین آمده، راهحلی منطقی به نظر میرسد.
عمده هزینه مهندسی خودروهای جدید به پلتفرم مورد استفاده آن مربوط میشود. پس از رسیدن به یک پلتفرم مشترک جنرال موتورز و هوندا خواهند توانست سایر بخشهای خودروهای خود را به طور مستقل طراحی کنند در نتیجه محصولات نهایی از هویت خاص برند خود برخوردار باشند. همچنین دو طرف این مشارکت خواهند توانست با خرید قطعات و مواد اولیه مشخص در مقادیر بیشتر دست به صرفهجویی بزنند.
عصر ائتلافها
این اصلا شگفتانگیز نخواهد بود که در ماههای آتی سروکله ائتلافهای و مشارکتهای مشابهی در دنیای خودروسازی به گوش برسد. ماه گذشته اتوموتیو نیوز گزارش داد که فیات کرایسلر برای ساختن خودروهای کوچک آتی خود از پلتفرمهای PSA بهره خواهد گرفت.
پنجشنبه گذشته فورد اعلام کرد که هزار و چهارصد نفر از کارکنان خود را بازخرید میکند و تاکید کرد که این اقدام نه در واکنش به پاندمی کرونا بلکه در جهت بازسازی ساختاری این شرکت است.
در اواخر ماه ژوئیه فورد اعلام کرد که در سه ماه دوم سال 2020، 1.9 میلیارد دلار ضرر کرده و انتظار دارد که این روند ضرردهی در کل سال جاری ادامه داشته باشد و همین میتواند فورد را به تلاش برای همکاری با خودروسازان دیگر بیشتر ترغیب کند.
هرچند قبلا زمزمههایی در خصوص همکاری فورد با فولکسواگن شنیده شده است. از سوی دیگر فیات کرایسلر و PSA نیز در حال طی کردن مراحل ادغام کردن هستند.
در ماه ژوئیه آنها اعلام کردند که شرکت جدیدی که از ادغام این دو شرکت به وجود خواهد آمد استلانتیس نام خواهد داشت. قرار است معامله این دو شرکت در اوایل سال 2021 نهایی شود.