پدال/ حباب بازار سرمایه در اواخر دهه ۹۰ میلادی که به خاطر کمپانیهای اینترنتی به وجود آمده بود درس بزرگی را به سرمایهگذاران داد. دو دهه بعد همین الگو شاید درباره چشمانداز خودروهای الکتریکی دیده میشود.
شکی وجود ندارد که اخبار مثبت و خوشبینی زیادی درباره خودروهای الکتریکی وجود دارد. خواه این موضوع به سوددهی تسلا در سال ۲۰۲۰ یا تأسیس حداقل ۵۰۰ هزار جایگاه شارژ در آمریکا طی ۱۰ سال آینده مربوط باشد، خودروهای الکتریکی تقریباً به عنوان آینده صنعت خودرو مطرح شدهاند.
هم مصرفکنندگان و هم سرمایهگذاران در حال شرطبندی روی خودروهای الکتریکی هستند؛ اما با ورود دسته جدیدی از سرمایهگذاران به بازار، نگرانیهای زیادی نیز درباره وجود حباب درباره خودروهای الکتریکی به وجود آمده است.
نویسنده این مقاله در نشریه هاروارد اینترنشنال میگوید که درست همانند کمپانیهای اینترنتی که نتوانستند قولهای خود را عملی کنند، تحلیلها نشان میدهند همان الگوی وجود حباب در ارزش سهام برخی استارت آپ های الکتریکی اخیر نیز دیده میشود. از جمله این مثالها میتوان به کمپانی نیکولا و هایلییون اشاره کرد که هر دو شاهد افت شدید ارزش خود بودهاند.
اگرچه توضیح دقیق اینکه چرا ارزش سهام این کمپانیهای الکتریکی توجه زیادی را به خود جلب میکند سخت است اما نویسنده میگوید دو دلیل احتمالی وجود دارد: اول اینکه به لطف وجود برنامههای خاصی سرمایهگذاریهای کوچک در دسترس هستند و دوم اینکه سرمایهای وجود دارد که به شکل محرک به اقتصاد تزریق میشود.
اگر افراد غیرحرفهای مقصر تزریق سرمایه به کمپانیهای ریسکی باشند بنابراین احتمال ترکیدن حباب وجود دارد؛ اما حتی با وجود عملکرد وزارت خزانهداری آمریکا در بررسی بازار هنوز هم ریسکهای زیادی وجود دارد. زمان نشان خواهد داد که آیا کمپانیهای مشهور الکتریکی ارزشی واقعی دارند یا اینکه حباب احتمالی آنها با ترکیدن خود سر و صدای زیادی به پا خواهد کرد…