
البته بعضیها میگفتند، «لیلا لیلا» هم شد موسیقی راک؟! بله این یک موسیقی راک است منتها میتوان قبل از آن پیشوندی اضافه کرد و گفت موسیقی «فولک راک». هم خودش و هم برادرانش، کیومرث و کامران در آن دوران گروههایی داشتند که عشق و علاقهشان گروهها و افرادی مثل دیپ پرپل (Deep Purple) و ریچی بلکمور (Ritchie Blackmore) بود و معمولاً آنها را ملاک کار خود قرار میدادند و شاید به نوعی دوست داشتند که «دیپ پرپلِ» ایران شوند. آن زمان گروههایی مثل «اسکورپیو»، کوروش یغمایی، فریدون، فرهاد، اندی و ابی لیتل و… فعالیت میکردند که در بازههای زمانی مختلف، به نوعی بانیان موسیقی راک در ایران محسوب میشدند.
بعد از انقلاب، کوروش یغمایی هم مثل خیلی از هنرمندانی که خود را متعلق به کشور و مردمشان میدانند، در ایران ماند و با اینکه میتوانست مهاجرت کند، پای کشورش ایستاد. ولی متأسفانه کشورش به او وفادار نبود. بعد از انقلاب به دلیل معذوریتهای موجود، گرایش کوروش بیشتر به سمت موسیقی پاپ رفت تا آثارش بتوانند مجوز بگیرند؛ منتها نه پاپی که ما امروزه میشناسیم و با آن طرف هستیم.
بلکه سعی میکرد یک موسیقی پاپ فاخر با اشعار و مضامینی که در اجتماع یا تاریخ شکل گرفتهاند تولید کند. البته که همه میدانیم این اتفاق گریزناپذیر است؛ خود کاوه هم یکی از نوابغ موسیقی راک در ایران است اما به دلیل گرفتن مجوز، دائماً مجبور میشد آثارش را اصلاح کند و به سمت و سویی ببرد که بتواند برای آنها مجوز بگیرد. اما خوشبختانه کوروش خودش را از تک و تا نینداخت و مثل حبیب خدابیامرز افسرده و گوشهنشین نشد. جای شکرش باقی است که بعد از چندین سال توانست آلبوم «ملک جمشید» را منتشر کند و اثری از خودش باقی گذاشت و تا جایی که توانست صبوری کرد و وقتی دید مسئولان حاضر به همکاری با او نیستند، آلبومش را در جای دیگری منتشر کرد.
حالا بعد از 15 سال آلبوم «ملک جمشید» منتشر شده، آلبومی که باید به آن با توجه به استانداردها و نگاهی که ده، پانزده سال پیش در موسیقی وجود داشت نگاه کرد و شنید، نه با گوش و چشم امروز. میتوان گفت «ملک جمشید» ارزشهای خاص خودش را دارد که نگاه کوروش یغمایی در اشعارش بسیار نمود داشته؛ چراکه همانطور که میدانیم کوروش روی اشعار بسیار حساس است و مثل خیلیهای دیگر با هر شعری، کار تولید نمیکند. او دندان روی جگر میگذارد و بعد از این همه سال اثری تولید میکند که هر موقع آن را گوش میکنیم از آن لذت میبریم.
سالیان سال موسیقی راک که بیشتر روی اندیشه و احساسات و عواطف بشری انسانها کار میکند زیر تلسکوپ بود و اجازه فعالیت نداشت. الان هم که به اصطلاح میتواند فعالیت کند، جلوگیری از انتشار به موقع آثار، آسیبهای جبرانناپذیری به خالق آنها میزند. مثلاً اینکه صدادهی و جنس موسیقی در گذر زمان قدیمی میشود، هرچند که یکی از ویژگیهای کار راک این است که تاریخ مصرف ندارد و حداقل اینکه شعرش جهان شمول و انسانی و ماندگار است. اما از لحاظ جنس صدادهی و سمپلها، متأسفانه کارها قدیمی میشوند و هنرمند یا باید دوباره آنها را بازسازی کند یا با همان شکل و شمایل منتشر شوند. اما ضرر عمده و اصلی این اتفاق این است که وقتی اثر یک هنرمند منتشر نمیشود، او سالها آن را که به مثابه یک بار سنگین میماند با خود حمل میکند و این بار سنگین به او اجازه تولید یک آلبوم جدید نمیدهد که در نتیجه باعث ایجاد افسردگی و رکود در آرتیست میشود.

در آخر هم اینکه موسیقی راک نیاز به هیچ پادشاه و سلطان و مَلکی ندارد، ولی اگر قرار باشد موسیقی راک در ایران سلطانی داشته باشد، سلطان حقیقی آن کوروش یغمایی است.